5 053 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Byta färg på fasad täckt med linolja?
Hej!
Vår fasad har aldrig varit målad utan har istället mättats med ren linolja. Detta ger fasaden ett tråkigt flammigt mörkbrunt utseende. Det är dock ingen färg i oljan utan det är tydligen oljan i sig som får trät att mörkna. Jag skulle vilja måla huset ljusgrått istället. Kan man göra det ovanpå dessa inoljade bräder? Eller vad skall man tänka på? VIlken typ av färg skall man ta i så fall?
Tacksam för era tips.
MVH
Tussen
Vår fasad har aldrig varit målad utan har istället mättats med ren linolja. Detta ger fasaden ett tråkigt flammigt mörkbrunt utseende. Det är dock ingen färg i oljan utan det är tydligen oljan i sig som får trät att mörkna. Jag skulle vilja måla huset ljusgrått istället. Kan man göra det ovanpå dessa inoljade bräder? Eller vad skall man tänka på? VIlken typ av färg skall man ta i så fall?
Tacksam för era tips.
MVH
Tussen
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
grå linolja kanske? borde funka alldeles utmärkt med underlaget, och så behöver du aldrig skrapa färg igen!
http://www.ottossonfarg.com/
https://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx
http://www.ottossonfarg.com/
https://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx
Du ska inte använda någonting annat än linoljefärg om du vill täckmåla fasaden. Kan säkert gå bra i vissa fall men är verkligen ingen huvudrekommendation. Linolja tränger långt ner i virket och dör aldrig(spelar ingen roll om det inte är oljat på 100 år nej) utan så fort det blir varmt när solen ligger på, på sommrarna så börjar linoljan i trät bubbla. Lägger du på någon annan typ av färg så är risken stor att du får linoljekok(resulterar i stora blåsor på fasaden). Skulle eventuellt funka med en slamfärg(vilket vanligtvis innehåller en liten mängd linolja) typ falurödfärg men huvudrekommendationen är linoljefärg, t.ex kulturhantverkarnas("modern" linoljefärg som inte ska spädas utan man målar som med en "vanlig" fasafärg, en grundstrykning och 2 färdigstrykningar.....änträ grundoljas noggrant med kokt(helst kallpressad) linolja innan.
Hoppas jag va till någon hjälp.
Lycka till
Hoppas jag va till någon hjälp.
Lycka till
Eftersom linolja SKA arbetas in i träet så blir det ett jäkla jobb att måla ett helt hus kan jag ju tänka mig, det finns ju dom som gjort det med så det är ju ingen möjlighet..men ett jäkla jobb. Du kanske måste olja det en gång först med rå linolja. Sen ska du ju måla tre lager färg av linolja. Men såklart är ju linoljan överlägsen dom andra färgerna ändå! Och billig!
Som skrivet innan så är ju slamfärg en idé med! Lättare att måla och om möjligt ännu billigare! hihi!
Alla oljefärger har väl lite linolja i sig så jag kan ju tänka mig att det går med andra oljebaserade färger (som jag för övrigt läste i en annan tråd att som skulle tas bort nästa år?)
Som skrivet innan så är ju slamfärg en idé med! Lättare att måla och om möjligt ännu billigare! hihi!
Alla oljefärger har väl lite linolja i sig så jag kan ju tänka mig att det går med andra oljebaserade färger (som jag för övrigt läste i en annan tråd att som skulle tas bort nästa år?)
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Rättelse: Väldigt få färger har linolja i sig idag.
Men ja, det är lite bökigare att måla med linoljefärg men det blir otroligt vackert. Är själv inget jättefan av att måla med linoljefärg men tycker det är snyggt Och man behöver inte stryka hela fasaden med linolja innan, det kommer bara göra att grundfärgen inte kan suga in lika bra och om som du skriver "struntar"(som jag uppfattade det) i grundfärgen(vilket sätt många traditionella linoljefärger målas på , bara späder första strykningen lite, andra strykningen lite mindre och sen en outspädd färdigstrykning eller mycket lite spädd) så komemr det bara göra att den färgen fäster sämre. Kör med kulturhantverkarnas linoljefärg i så fall eller liknande som är uppbyggd på samma sätt.
1. Tvätta fasaden
2. Grundmåla med grundfärg tillhörande toppfärgen
3. Toppstryk 2 svängar(linoljefärg stryks tunnt).
Men ja, det är lite bökigare att måla med linoljefärg men det blir otroligt vackert. Är själv inget jättefan av att måla med linoljefärg men tycker det är snyggt Och man behöver inte stryka hela fasaden med linolja innan, det kommer bara göra att grundfärgen inte kan suga in lika bra och om som du skriver "struntar"(som jag uppfattade det) i grundfärgen(vilket sätt många traditionella linoljefärger målas på , bara späder första strykningen lite, andra strykningen lite mindre och sen en outspädd färdigstrykning eller mycket lite spädd) så komemr det bara göra att den färgen fäster sämre. Kör med kulturhantverkarnas linoljefärg i så fall eller liknande som är uppbyggd på samma sätt.
1. Tvätta fasaden
2. Grundmåla med grundfärg tillhörande toppfärgen
3. Toppstryk 2 svängar(linoljefärg stryks tunnt).
Ja, jag är inte säker på om oljefärger idag har linolja i sig, det kanske var förr? Är ngt jag hört iaf.
Din metod verkar vara lik den jag lärt mig. När jag målar med linolja:
1. grundolja med rå linolja. (jobbas in i träet)
2. späd färg till hälften med terpentin/ rå linolja
3. späd lite mindre än förra gången 30 %
4. späd 10%
Jobba in färgen, tryck in den!!!
Du har kanske rätt i att grundolja hela fasaden är overkill. Räcker kanske med ändträ, utsatta ytor. Man ska vara försiktig med att ta för mkt. olja!
Din metod verkar vara lik den jag lärt mig. När jag målar med linolja:
1. grundolja med rå linolja. (jobbas in i träet)
2. späd färg till hälften med terpentin/ rå linolja
3. späd lite mindre än förra gången 30 %
4. späd 10%
Jobba in färgen, tryck in den!!!
Du har kanske rätt i att grundolja hela fasaden är overkill. Räcker kanske med ändträ, utsatta ytor. Man ska vara försiktig med att ta för mkt. olja!
A precis, grundolja hela fasaden är lite overkill.
Sen för att klarlägga för Tussilago. Dom 2 olika metoderna vi skriver om med linolja gäller för 2 olika sorters linoljefärger. Och hur mycket man späder osv beror på märke på färgen. Kulturhantverkarnas ska t.ex inte spädas nånting utan målas som den är men grundas med deras grundfärg en strykning först medans andra ska man t.ex späda som ljungskulla säger, och andra ska man späda, fast mindre. Det som avgör om du ska späda eller inte och hur mycket är vilken linoljefärg du väljer och då står det på burken hur du ska göra.
Lycka till.
Sen för att klarlägga för Tussilago. Dom 2 olika metoderna vi skriver om med linolja gäller för 2 olika sorters linoljefärger. Och hur mycket man späder osv beror på märke på färgen. Kulturhantverkarnas ska t.ex inte spädas nånting utan målas som den är men grundas med deras grundfärg en strykning först medans andra ska man t.ex späda som ljungskulla säger, och andra ska man späda, fast mindre. Det som avgör om du ska späda eller inte och hur mycket är vilken linoljefärg du väljer och då står det på burken hur du ska göra.
Lycka till.
Produkter som diskuteras i tråden