Medlem
· Stockholms län
· 8 inlägg
Hej, jag håller på att byta fyrvägs-eluttag i ett av våra rum här hemma, men istället för att det är tre kablar som sticker ut ur väggen är det fyra. Jag vet inte vad det innebär, därför frågar jag er.
Kablarna är:
1) Grön/gul
2) Brun
3) Blå
4) Grå
De två högra uttagen av detta uttag kan stängas av vid lampknappen (den förre ägarens fru var rullstolsbunden - kan vara orsaken), och jag tror att detta måste vara anledningen till varför det finns en fjärde kabel.
Någon som förstår sig på detta och kan förklara vad som ska kopplas in vart i det nya uttaget?
Jag erkänner villigt att jag inte kan el. Jag har kollat med multimeter att elen är avstängd och jag har mina teorier om hur jag kan göra, men jag tar inga risker vilket är varför jag frågar er. Får jag inga svar ringer jag elektrikern. Men jag tror inte att detta behöver vara så svårt.
Mvh
Jonatan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kablarna är:
1) Grön/gul
2) Brun
3) Blå
4) Grå
De två högra uttagen av detta uttag kan stängas av vid lampknappen (den förre ägarens fru var rullstolsbunden - kan vara orsaken), och jag tror att detta måste vara anledningen till varför det finns en fjärde kabel.
Någon som förstår sig på detta och kan förklara vad som ska kopplas in vart i det nya uttaget?
Jag erkänner villigt att jag inte kan el. Jag har kollat med multimeter att elen är avstängd och jag har mina teorier om hur jag kan göra, men jag tar inga risker vilket är varför jag frågar er. Får jag inga svar ringer jag elektrikern. Men jag tror inte att detta behöver vara så svårt.
Mvh
Jonatan
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ta bort den bruna byglingen på det nya uttaget och lägg fast fas på det ena uttaget och styrd fas på det andra, så blir det lika som tidigare. Gröngul är jord och blå är nolla dom ska kopplas tillsammans med respektive färg i det nya uttaget och brun resp svart till varit uttag där den bruna mellantråden, som du ska ta bort, sitter
Medlem
· Stockholms län
· 8 inlägg
Det var snabbt svar, tack! Jag hade mina misstankar om att det var så man skulle göra. Visst är det på undersidan där det inte finns några byglingar som jag ska koppla kablarna?
Mvh
Jonatan
Mvh
Jonatan
Jag tänkte också på det, den ena är mycket sannolikt en tändtråd eftersom du skriver att uttaget går att styra från en brytare. Visst är den grå och inte svart (såg svart ut på bilden)?pnilz1 skrev:
Men det KAN också vara en andra fas, och då får du 400 V i uttaget. Inte bra.
Produkter som diskuteras i tråden