Hej, jag ska byta elpatron på handdukstorken. Jag har köpt en ny Svedbergs MEG elpatron 300W. Den är ganska lätt att ansluta och det enda verktyget man behöver är en skiftnyckel. Däremot så undrar jag hur jag får loss den nuvarande elpatronen (se foto), det ser inte ut att finnas något bra ställe att få grepp om den. Idéer?
Jag har inte koll på den modellen: Men om den "snurrar": Är det inte som en "kåpa" över själva patronen då som man kan knicksa loss först ?C ChristerNordlander skrev:Hej, jag ska byta elpatron på handdukstorken. Jag har köpt en ny Svedbergs MEG elpatron 300W. Den är ganska lätt att ansluta och det enda verktyget man behöver är en skiftnyckel. Däremot så undrar jag hur jag får loss den nuvarande elpatronen (se foto), det ser inte ut att finnas något bra ställe att få grepp om den. Idéer?
Annars är väl en stor polygrip/rörtång eller liknande vägen att gå, men du kommer troligen skada den gamla patronen då...Man brukar ju inte dra dom så hårt, men går den inte få loss med handkraft så kanske annars tricket med ett snöre och en skruvmejsel funka ?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är inte som så att det sitter några låsskruvar i de små hålen i ovankant på patronen som döljer en eventuell mutter?
Svarar mig själv efter att ha hittat liknande elpatroner. Ser ut som det skall vara en specialnyckel som använder de små hålen för att vrida fast den. Med andra ord är det nog polygripen som får rycka ut.
Svarar mig själv efter att ha hittat liknande elpatroner. Ser ut som det skall vara en specialnyckel som använder de små hålen för att vrida fast den. Med andra ord är det nog polygripen som får rycka ut.
Redigerat:
Tack för input, alla! Det kan nog vara så att man ska ha ett specialverktyg som passar i de små hålen. Jag har en bandtång (tror jag det heter) som jag kanske kan använda. Risken finns förstås att elpatronen går sönder men det gör inte så mycket så länge den gängar ur sig. Ska förstås bryta strömmen innan jag börjar arbeta.
Lite återkoppling, jag tog tag i hela paketet och kunde skruva av den för hand. Det knakade lite i plasten, men det gick bra. Nu har jag kopplat in nya termostaten/elpatronen och allt fungerar fint! 😀
Produkter som diskuteras i tråden