H håbbe1961 skrev:
Är det en justerbar termostat den där kombi varianten eller fast?
Det är säkert bara en fast termostat och den termostaten används enbart i reservläget på pannan som kan aktiveras ifall elektroniken går sönder.
 
J Josth skrev:
Det är säkert bara en fast termostat och den termostaten används enbart i reservläget på pannan som kan aktiveras ifall elektroniken går sönder.
ok, så har du någon rekommendation att göra. Har haft både elektriker och rörmokare på plats utan att komma vidare. Nibe ger ingen support. Skall jag bita i sura äpplet och vara tvungen att byta hela pannan?
 
Jag skulle kolla närmare på denna termosta alternativt de två relä på kortet som styr lågeffekten
 
C Ceder80 skrev:
ok, så har du någon rekommendation att göra. Har haft både elektriker och rörmokare på plats utan att komma vidare. Nibe ger ingen support. Skall jag bita i sura äpplet och vara tvungen att byta hela pannan?
Vad är det som är fel? Jag kan inte se något fel med din panna. Numera så är det dock värmepump som gäller istället för elpanna så på det viset bör du planera framåt när det finns pengar till det. Sedan fick jag aldrig något svar på frågan om vilken framledningstemperatur som behövs vid -10 °C för att hålla 21 °C inne? Om du vet värmekurva och förskjutning kan jag ta reda på det.
 
Inlägg 16 gav lite info
 
Men det är ju klart som korvspad att första elsteget på 2 kW kommer att ligga på hela vinterhalvåret. Sedan växlar den upp till 4 kW eller mer i omgångar beroende på utetemperaturen. Varmvattnet drar 3 kW när dess elpatron arbetar.
 
Kan vara så, såg bilden relä på kortet de ser ej brända ut men ej heller aktiva. Ligger det 2kw o drar ändå så vart kommer de ifrån kanman undra
 
Det är de röda reläerna som är för elpatronen steg 1 och steg 2 (2+2 kW). Går inte att se om de är dragna eller ej. Lite lustigt att de valt olika reläer till dessa och de andra två som driver kontaktorerna men kanske det bara är de röda som klarar 400 V direkt(?)

Uppskattningsvis räcker 2 kW till att värma huset vid ca 6° och är det kallare så behövs alltså mer men 4 kW är för mycket för att ligga på hela tiden om det inte blir en riktig köldperiod. Vore bra att veta när huset är byggt.
 
J Josth skrev:
Det är de röda reläerna som är för elpatronen steg 1 och steg 2 (2+2 kW). Går inte att se om de är dragna eller ej. Lite lustigt att de valt olika reläer till dessa och de andra två som driver kontaktorerna men kanske det bara är de röda som klarar 400 V direkt(?)

Uppskattningsvis räcker 2 kW till att värma huset vid ca 6° och är det kallare så behövs alltså mer men 4 kW är för mycket för att ligga på hela tiden om det inte blir en riktig köldperiod. Vore bra att veta när huset är byggt.
-84 är huset från, 2006 är Elpannan från. Se schema för värmekurva, vi följer 11 för Gotland.
 
  • Grafer visar förskjutning av värmekurvor vid olika utetemperaturer för värmesysteminställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ja är det byggt -84 så bör min uppskattning att huset drar ca 2 kW vid ca 6 °C ute stämma ganska väl. Värmekurvan behöver dock inte alls stämma med manualen den är bara en första gissning. Med åren så justerar man ofta kurvan så den blir optimal för huset oavsett det är +10 eller -10 °C ute. Vilken förskjutning har ni inställd?
 
J Josth skrev:
Ok, ja är det byggt -84 så bör min uppskattning att huset drar ca 2 kW vid ca 6 °C ute stämma ganska väl. Värmekurvan behöver dock inte alls stämma med manualen den är bara en första gissning. Med åren så justerar man ofta kurvan så den blir optimal för huset oavsett det är +10 eller -10 °C ute. Vilken förskjutning har ni inställd?
Nja, vi har fått en fördubblad förbrukning från oktober så ngt är garanterat fel på värmesystemet. Men jag får helt enkelt söka vidare. Stort tack.
 
Oktober och januari/februari har väl helt olika uppvärmningsbehov? Ser inte något konstigt med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.