HUr många säkringar är det till den
 
J jonaserik skrev:
HUr många säkringar är det till den
Nu är vi lite utanför min kunskap, men såhär ser centralen ut.
 
  • Elektriskt skåp med säkringsuttag, varningsetiketter och kontrollvred för huvudströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att den har 3-fas och ingen jordfelsbrytare, prova med att skruva ur 2 säkringar 1 och 2 och se vad som händer med effeten/strömmen, sen gör du lika 1 och 3 och sist 2 och 3 allt uppifrån rälknat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser ut som att den har 3-fas och ingen jordfelsbrytare, prova med att skruva ur 2 säkringar 1 och 2 och se vad som händer med effeten/strömmen, sen gör du lika 1 och 3 och sist 2 och 3 allt uppifrån rälknat.
1 och 2 urskruvade, då visar mätaren ”0”, är 3 trasig?
 
C Ceder80 skrev:
Lite uppdatering. Nu har jag fått installerat en egen mätare på elpannan och jag har konstant 2 kwh på pannan. Spolar jag varmvatten och stänger av kranen så går mätaren upp till mellan 4,9 - 6,0 kwh tills värmen (va jag tror) är uppnådd sedan går mätaren tillbaka till 2 kwh.

Vad borde vara standarddrift i kwh?
Frågan är om det är vår varmvattenberedaren Nibe Compact som spökar?? Nibes kundtjänst vägrar ge några svar om kända driftstörningar eller ens vägleda i några eventuella nivåer på kwh i drift??

Några som har erfarenheter i ärendet?
Hej, kontaktorerna (2st) styr endast högre effektlägen så drar den 2kw i vila så berör detta inte kontaktorerna. Däremot finns en mekanisk kapillär termostat som gör det och skall bryta vid 85 grader om den funkar. Går den inte ovanligt högt i temp?
 
C Ceder80 skrev:
1 och 2 urskruvade, då visar mätaren ”0”, är 3 trasig?
Svar nej , enligt elschemat så är det direktkopplat 3-fas och ingen nolla , hur är det med de andra testerna.
Mäter du på alla faser med elmätaren .
 
J jonaserik skrev:
Svar nej , enligt elschemat så är det direktkopplat 3-fas och ingen nolla , hur är det med de andra testerna.
Mäter du på alla faser med elmätaren .
1-2 iskruvade: 0 kwh
1-3 iskruvade: 0 kwh
2-3 iskruvade: 2,0 kwh
1-2-3 iskruvade: 2,0 kwh
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, kontaktorerna (2st) styr endast högre effektlägen så drar den 2kw i vila så berör detta inte kontaktorerna. Däremot finns en mekanisk kapillär termostat som gör det och skall bryta vid 85 grader om den funkar. Går den inte ovanligt högt i temp?
Menar du vattentemperaturen? Den verkar fungera enligt ändring på vredet. Om jag ökar så blir vattnet så man bränner sig, sänker jag så blir det lägre temp på vattnet i kranarna.
 
C Ceder80 skrev:
Jag bor i ett 128 kvm hus i två plan (elementhus). Jag har idag en Nibe elpanna med 1-rörsystem. Jag tror att elpannan börjar bli till åren och är bidragande orsak till att vi från oktober ser en stor ökning i antalet kwh. Min fråga är om jag skall köpa en ”ny Nibe elpanna” (Evc 13) för att min är från 2006 och behålla min Nibe Compact varmvattenberedaren. Eller om det är en snål väg att gå. Skall jag köpa en ny installation av värmepump med även fläkt på utsidan av huset så är ju investeringen 3-4 ggr så stor. Elpanna nibe Evc13: ca 25 tkr ink installation, ny värmepanna 120 tkr ink installation. Hur tänker ni??
Jag anar en tanke att befintlig elpanna skulle har blivit sämre med åren så att den drar med el än i sin krafts dagar. Så är det inte. Fungerar den så får man lika mycket värme som då den var ny. Byte till värmepump kan vara motiverat av lägre elkostnad.
 
Min magkänsla är att inget är trasigt, bara att ts fått en ökad medvetenhet om elförbrukning
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
C Ceder80 skrev:
1-2 iskruvade: 0 kwh
1-3 iskruvade: 0 kwh
2-3 iskruvade: 2,0 kwh
1-2-3 iskruvade: 2,0 kwh
OK då kan det vara så att 2 st kontakter i termostaten har bränt ihop, patronen är är på 3 kW totalt och den besrår av 3 slingor som är 1 kW styck, är det då kontakt på 2 st p.g.a brända/svetesade kontakter så blir det 2 kW 24/7 , något är rackartyf där. Hur mycket kan du en om EL.
 
C Ceder80 skrev:
Menar du vattentemperaturen? Den verkar fungera enligt ändring på vredet. Om jag ökar så blir vattnet så man bränner sig, sänker jag så blir det lägre temp på vattnet i kranarna.
Jo precis, Elpatronen lägsta effekt 4kw styrs av fas 2 och 3 så har en dessa 3 brunnit fast i termostat så stannar den på 2kw. Det är alltså 3 värmeelement i pannan som styr effekterna 6,3,4kw. 6 och 3 styrs av kontaktorerna beroende på utetemp. Samtliga elpatroner styrs av 1 termostat.
 
J jonaserik skrev:
OK då kan det vara så att 2 st kontakter i termostaten har bränt ihop, patronen är är på 3 kW totalt och den besrår av 3 slingor som är 1 kW styck, är det då kontakt på 2 st p.g.a brända/svetesade kontakter så blir det 2 kW 24/7 , något är rackartyf där. Hur mycket kan du en om EL.
Inte så mycket, men jag har elektriker jag kan rådfråga om jag bara vet vad som skall kontrolleras.
 
Är det säkert att det är en 6 kW patron i den och komtaktor, kollade på elschemat för Nibe Compact och där är det bara termostat, allt beroende på modell.. Men som det är, finns en kontaktor så sätter jag en peng på svetsad sådan. Vad står det på skylten för den.
 
H håbbe1961 skrev:
Jo precis, Elpatronen lägsta effekt 4kw styrs av fas 2 och 3 så har en dessa 3 brunnit fast i termostat så stannar den på 2kw. Det är alltså 3 värmeelement i pannan som styr effekterna 6,3,4kw. 6 och 3 styrs av kontaktorerna beroende på utetemp. Samtliga elpatroner styrs av 1 termostat.
Löser sig felet om jag byter termostaten eller skall hela elpatronen bytas i VVB eller uppe i Elpannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.