Lite uppdatering. Nu har jag fått installerat en egen mätare på elpannan och jag har konstant 2 kwh på pannan. Spolar jag varmvatten och stänger av kranen så går mätaren upp till mellan 4,9 - 6,0 kwh tills värmen (va jag tror) är uppnådd sedan går mätaren tillbaka till 2 kwh.

Vad borde vara standarddrift i kwh?
Frågan är om det är vår varmvattenberedaren Nibe Compact som spökar?? Nibes kundtjänst vägrar ge några svar om kända driftstörningar eller ens vägleda i några eventuella nivåer på kwh i drift??

Några som har erfarenheter i ärendet?
 
Du säger att det stiger när du spolar VV. Klart det gör det, I VVB sitter en patron på 3 kW 2 fasigt och strömmen som blir då är ca 7 amp så det ä inte så farligt. Det kostar att koka vatten. Du mäter nu på VP och där sitter det säkert en patron med och vad sen är på i kW vet jag inte, kanske den går in lite för tidigt.
 
Ceder: Du blandar ihop enheter. Du pratar om effekt men anger en enhet för energi.
 
Attitudeswe
En vvb skall inte dra 2kW konstant.

Är du bortrest ett dygn så är 100W i snitt rimligt.

Du måste ha läckande varmvatten eller en hängd kontaktor eller något annat fel.

Ypperligt tillfälle att byta vvb mot en model med kompressor som kommer bespara ett 4pers hushåll ca 3000kWh av 4000kWh årligen.
 
En hängd kontaktor kan inte trolla bort energi.
 
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
En hängd kontaktor kan inte trolla bort energi.
Den kan få vattnet att koka och en säkerhetsventil att pysa ut varmvatten i avloppet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om din panna förbrukar mer än innan så kan det vara en läckande säkerhetsventil. Fota vattenmätaren på kvällen och morgonen och kolla att det inte läcker varmvatten till golvbrunnen under pannan.
Fanns det något vattenläckage?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den kan få vattnet att koka och en säkerhetsventil att pysa ut varmvatten i avloppet.
Det märker man i så fall.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fanns det något vattenläckage?
Jag kan inte se att det finns någon vattenläcka? För du menar väl vid varmvattenberedaren! Eller menar du vart som helst i huset? Jag kan inte se något läckage?
 
Attitudeswe
C Ceder80 skrev:
Jag kan inte se att det finns någon vattenläcka? För du menar väl vid varmvattenberedaren! Eller menar du vart som helst i huset? Jag kan inte se något läckage?
Jag tänkte primärt på spillvattenröret från VVB till golvbrunn. Men kollar du vattenmätarens litersnurra så är det ju lätt att se om det finns läcka i grunden eller någon annan stanns...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tänkte primärt på spillvattenröret från VVB till golvbrunn. Men kollar du vattenmätarens litersnurra så är det ju lätt att se om det finns läcka i grunden eller någon annan stanns...
Inga läckage om tittar på mätaren. Har nu lagt papper under vattenrörets utgång vid brunn för att se om vatten töms där.
 
Läcker en säk så kommer det att vara fuktigt under 24/7 alltid, så glöm den delen. Är der en läcka på ett rör så märrkr det på mätaren som sägs. Om du ställer ner tempen ca 10 C på VVB , blir det lika då.
 
J jonaserik skrev:
Läcker en säk så kommer det att vara fuktigt under 24/7 alltid, så glöm den delen. Är der en läcka på ett rör så märrkr det på mätaren som sägs. Om du ställer ner tempen ca 10 C på VVB , blir det lika då.
Nej, inga läckage. Skall testa att vrida ner vattentempen.
 
J jonaserik skrev:
Läcker en säk så kommer det att vara fuktigt under 24/7 alltid, så glöm den delen. Är der en läcka på ett rör så märrkr det på mätaren som sägs. Om du ställer ner tempen ca 10 C på VVB , blir det lika då.
Vredet visar bara ner till 40 grader på vvb men jag drog ner det ytterligare lite. Ingen skillnad står still på 2 kwh. Men när jag sedan ökar tillbaka till 60 grader så drar mätaren iväg till ca 5 kwh
 
Har du jordfelsbrytare och VVB ligger på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.