8 197 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Byta eller renovera läckande skruvventil?
Det kommer en droppe då och då från den övre skruvventilen på bilderna jag bifogar. Droppen kommer längs med axeln som skruvas in och ut. Ventilen stänger av radiatorslingorna till övervåningen.
1: Går det att renovera eller på annat sätt täta ventilen? Kanske går det att behålla huset och byta ut de rörliga delarna?
2: Att byta ut hela ventilhuset ser riktigt bökigt ut då jag inte kan skjuta röret den sitter på åt något håll. Jag tror denna ventilen passar, men jag vet inte hur jag skulle lyckas byta den?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/kulventil-2000034457
/ Lars
1: Går det att renovera eller på annat sätt täta ventilen? Kanske går det att behålla huset och byta ut de rörliga delarna?
2: Att byta ut hela ventilhuset ser riktigt bökigt ut då jag inte kan skjuta röret den sitter på åt något håll. Jag tror denna ventilen passar, men jag vet inte hur jag skulle lyckas byta den?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/kulventil-2000034457
/ Lars
Det är skjutventiler som du har , en lite konisk skiva skjuts in ett spår och tätar
Det sitter en mutter under vredet , dra den 1/6 - 1/4 varv så blir det nog tätt , under muttern finns det ett garn ( palmetto ) som ska täta mot axeln när den pressas inåt , går att byta packning , men tror inte du behöver det
Det sitter en mutter under vredet , dra den 1/6 - 1/4 varv så blir det nog tätt , under muttern finns det ett garn ( palmetto ) som ska täta mot axeln när den pressas inåt , går att byta packning , men tror inte du behöver det
Prövar detta. Tackar!R rävlyan skrev:Det är skjutventiler som du har , en lite konisk skiva skjuts in ett spår och tätar
Det löste problemet, inget mer läckage!R rävlyan skrev:Det är skjutventiler som du har , en lite konisk skiva skjuts in ett spår och tätar