Kort o gott, vilka alternativ har jag när dörren ser ut som den gör? Byta eller renovera? Går dessa mått att köpa eller behöver man anlita en snickare, ungefärlig kostnad på detta? Eller fixar man det själv som normalhändig?
Det är en dörr till det gamla sopförrådet i ett 60-tals garage som detta fall gäller.

• Vit sliten trädörr med skador i nedre kanten, placerad i en gul vägg med snö runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att stommen är skadad? Annars kan man bara byta panelen på den.

Stommen är tyvärr skadad så det kanske är bäst att byta dörren. Bygga själv, köpa på nätet eller anlita snickare är då frågan?

Lyft av dörren och ta lite fler detaljbilder, så ska nu nog få många råd.

Kan vara svårt att hitta ny dörr, då måtten inte känns så standard. Kanske värt att ändå försöka laga

Dörren är rutten på utsidan (enligt bilden) och insidan längs ner, ungefär samma yta som på utsidan. Där hade jag en tanke att ta bort ytterpanelen och även insidan på dörren för att se hur skadad dörren är och utifrån detta överväga att ta bort gammalt rutten virke från stommen och ersätta med nytt och samtidigt styva upp dörren. Ska försöka ta några fler bilder när jag kommer hem från jobbet.

Redigerat:
Här kommer fler bilder på dörren:

• Skadad tröskel och nedre del av en vitmålad dörr med flagande färg och snö på marken.
    Skapa konto
  • Del av en brun dörr med en spikad trälist längst ned och snötäckt golv med fotavtryck.
    Skapa konto
  • Träskadad vit dörr med hål nära botten mot en snötäckt mark.
    Skapa konto
Ett dörrblad går ju alltid att laga, det var synd på karmen

Vart är karmen kass?

Första av de nya bilderna, eller ser jag fel?

Hahaha, det är ju inte karmen, utan dörren som är uppställd

• Gilla
rastlos
  • Laddar…
Lite meck men jag tror du kan fixa det själv. Annars ska det inte ta en snickare allt för lång tid.

Jag hade sågat ett snitt i panelbrädorna 3 dm upp och tagit bort. Sedan får man se hur ramen ser ut och ersätta.

Tack för tipsen. Jag kommer byta ut hela panelen på dörren och försöka snygga till den så gott det går. Btw, karmen är inte skadad utan det är dörren som är uppställd.

Det kan vara ett ypperligt tillfälle att öppna upp dörrhålet lite och sätta in en riktig gångdörr till garaget annars. För du har väl bara en 90*90*150 plåtlåda där innanför, eller?

Jag har dubbla portar och en ingång på framsidan av garaget så någon ny ingång är inte aktuellt.
Ja, det är en sån där liten dörr till gamla soprummet jag vill renovera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.