Håller på att renovera ett par rum i huset och ska då även modernisera elen som idag består av både infälld och utanpåliggande installation. Rummen matas via en plåtdosa (se bild) och det finns rör till taklampa, strömbrytare och ett vägguttag, resten är utanpåliggande. Rören verkar bestå av svart tunn plast, i alla fall om man plockar bort ett vägguttag och kollar.
Bör jag byta doserna "när jag ändå håller på" eller är det okej att ha kvar dem? Det är ju en hel del anslutningar i dosan och jag är lite fundersam över om jag lyckas få i alla rör på ett bra sätt i en ny kopplingsdosa.
Jag hade sedan tänkt spåra in ny slang och apparatdosor i tretexen/plankväggen och sedan gipsa över.
Bör jag byta doserna "när jag ändå håller på" eller är det okej att ha kvar dem? Det är ju en hel del anslutningar i dosan och jag är lite fundersam över om jag lyckas få i alla rör på ett bra sätt i en ny kopplingsdosa.
Jag hade sedan tänkt spåra in ny slang och apparatdosor i tretexen/plankväggen och sedan gipsa över.
Vilken typ av vägg är det?
Skivor på reglar eller betong?
Skivor på reglar eller betong?
Inget av det utan det består av, utifrån och in:Dowser4711 skrev:
Plankvägg
Puts på vassmatta
Tretex
Gips (som jag monterar sedan)
Med andra ord en fruktansvärt tråkigt vägg att säga och spåra i. Har dock provat att skära ett spår i tretexen med mattkniv för dragningen mellan vägguttagens dosor som test men ska man såga i den så kommer man in till putsen och då dammar det rejält.
Ouch, ja med hela det böset bakom väggen kommer det vara ett rejält arbete att byta från plåt till rot-dosa. Strunta i det så länge dosan är hel och oskadad.
I och med att du har plaströr och plåtdosa så *tror* jag att regeln är att du ska skyddsjorda den, men jag låter någon med mer expertis svara på det.
I och med att du har plaströr och plåtdosa så *tror* jag att regeln är att du ska skyddsjorda den, men jag låter någon med mer expertis svara på det.
Tack för svar! Får se om någon har koll på det där med jordningen och hur man lämpligast gör det ifall man behöver det. Det ska kanske iofs tilläggas att elektrikern som trådade om här när vi flyttade in för 5 år sedan inte jordade dosorna. Rätt eller fel?Dowser4711 skrev:Ouch, ja med hela det böset bakom väggen kommer det vara ett rejält arbete att byta från plåt till rot-dosa. Strunta i det så länge dosan är hel och oskadad.
Behövs ingen jordning, problemet blir att fästa ett nytt vägguttag, försök inte att fästa något med klorna. Köp nya vägguttag som är rektangulära, dom har hål i hörnen och kan då skruvas med långa skruv in i väggen och kommer att sitta som berget. Sen att gå till ett annat, så går det bra att hacka ut lite i befintlig dosa och få in ett rör. Att tänka på är att röret inte sticker in för mycket, då kommer det nya uttaget att ta emot. Snålt om plats blir det, men går.
I detta fall är detta kopplingsdosan så här kommer inget uttag sitta utan endast ett täcklock. Från denna dosa går ett rör där jag kommer sätta första dosan för ett vägguttag. Där de nya uttagen kommer sätta så monterar jag nya dosor och mellan dessa blir det flexslang.J jonaserik skrev:Behövs ingen jordning, problemet blir att fästa ett nytt vägguttag, försök inte att fästa något med klorna. Köp nya vägguttag som är rektangulära, dom har hål i hörnen och kan då skruvas med långa skruv in i väggen och kommer att sitta som berget. Sen att gå till ett annat, så går det bra att hacka ut lite i befintlig dosa och få in ett rör. Att tänka på är att röret inte sticker in för mycket, då kommer det nya uttaget att ta emot. Snålt om plats blir det, men går.
Jepp då är du hemma som det kallas. och ett doslock 80 mm som skruvas fast i väggen, inga trycklock under 2 meter.M Maledictus skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 053 inlägg
Jodå. Det finns "trycklock" som passar i dylika dosor. Om inte annat så kan man behöva skära bort lite på "klorna" för att de skall passa.M Maledictus skrev:
Då slipper du hitta plats för skruvarna om det skulle vara svårt.
Aha! Tack för tipset! De lock jag provat har varit för stora men då kanske jag kan hitta något som passar. Elektrikern som varit här tidigare har limmat fast ett täcklock med smältlim i ett annat rum vilket inte var jätteskoj att försöka öppna när tapeterna följer med.lars_stefan_axelsson skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Det beror på hur långt man vill gå. Dosorna blir åtkomliga vid t.ex tapetsering och det är inte alla som bryter strömmen.