nizzehult
Har tittat på en enplansvilla på 120 kvm byggd 1987 och köper jag den så är det nog läge att modernisera elen så jag försöker få mig en bild om vad det kan kosta. Elen är dold, dosorna infällda och jag utgår från att ledningarna är dragna i VP-rör. Den är uppvärmd med radiatorer genom en jordvärmepump och den finns i garaget.
Tyvärr är de flesta uttagen i bodelen ojordade men frågan är om jag ens ska bry mig om det? Skulle även detta behöva åtgärdas blir det väl rätt omständligt och dyrt? Eller?
Det jag däremot vill ha gjort är att byta ut den gamla elcentralen mot ett modernt med vippsäkringar och sätta in jordfelsbrytare. Jag tror detta varken är komplicerat eller speciellt dyrt men det vore ändå intressant att veta den ungefärliga kostnaden om elektrikern
a) får sälja även alla installerad utrustning
b) om jag köper in utrustning från t ex Jula eller Biltema och bara köper jobbet. Om dom ens tar på sig såna jobb?
Vägguttag och brytare behåller jag i den mån det går (om man inte byter till jordat).

Garaget är byggt i efterhand och där är elen redan fixad.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Har tittat på en enplansvilla på 120 kvm byggd 1987 och köper jag den så är det nog läge att modernisera elen så jag försöker få mig en bild om vad det kan kosta. Elen är dold, dosorna infällda och jag utgår från att ledningarna är dragna i VP-rör. Den är uppvärmd med radiatorer genom en jordvärmepump och den finns i garaget.
Tyvärr är de flesta uttagen i bodelen ojordade men frågan är om jag ens ska bry mig om det? Skulle även detta behöva åtgärdas blir det väl rätt omständligt och dyrt? Eller?
Det jag däremot vill ha gjort är att byta ut den gamla elcentralen mot ett modernt med vippsäkringar och sätta in jordfelsbrytare. Jag tror detta varken är komplicerat eller speciellt dyrt men det vore ändå intressant att veta den ungefärliga kostnaden om elektrikern
a) får sälja även alla installerad utrustning
b) om jag köper in utrustning från t ex Jula eller Biltema och bara köper jobbet. Om dom ens tar på sig såna jobb?
Vägguttag och brytare behåller jag i den mån det går (om man inte byter till jordat).

Garaget är byggt i efterhand och där är elen redan fixad.
Tror inte att en seriös elektriker vill koppla in produkter ifrån Jula eller Biltema som du själv har köpt in.
 
nizzehult
Det gjorde iaf den elektriker som fixade övervåningen i huset jag bor idag. Det kom visserligen från Classe men han var impad över dess kvalitet.

Noterar att en normcentral 2x12 av märke Malmbergs komplett med jordfelsbrytare kostar 1779,- på ByggMax
 
Du kan köpa kvalitetsgrejer på nätet annars. Är det VP rör ska det inte vara konstigt att dra om kablarna med 3 ledare och sätta nya uttag, men är det många uttag tar det ändå en stund att göra
 
nizzehult
Jag är rätt händig själv och har dragit det mesta av elen på ÖV men centralen varken får eller vill jag ge mig på. Kan t ex byta alla uttag eller brytare som behövs.
 
Låter som helt onödiga pengar nomina öron att byta en fullt fungerande elcentral. Det är inga problem att komplettera en diazed-central med en jordfelsbrytare om man vill.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 8 till
  • Laddar…
nizzehult
Kanske inte men jag hatar verkligen de gamla porslinspropparna så kan jag få dem utbytta och moderniserade för några tusenlappar så gör jag det. Finns lite andra småsaker där att göra så det behövs en elektriker där några timmar men allt som jag kan göra själv för att spara pengar tänker jag försöka fixa på egen hand.
 
1994 kom kravet på att alla uttag skulle vara jordade. Om en elektriker moderniserar elanläggningen nu kan kravet komma att allt ska jordas. Att byta ut ett och annat vägguttag kan man göra som underhåll men risken är stor att han måste jorda om hela anläggningen om ändringarna blir större. Kolla med elektrikern innan. En grov schablonuppskattning av kostnaden för helt utbyte brukar ligga runt 300-400 kr/kvm + moms när man gör överslagsberäkningar. En offert ger dig svaret.
 
Jag har behållt mitt proppskåp från 1985, det finns inget elektriskt skäl att byta det. Komplettera med en jordfelsbrytare utanför är däremot smart.
Lägg hellre pengarna på nya brytare och uttag, och komplettera med jordtråd där det behövs.
Det ser modernare ut med nya uttag, men elektriskt är det oftast ingen större skillnad. (Så länge de gamla uttagen är hela och petskyddade.)
Jordade uttag är ett krav vid nyinstallation idag, men å andra sidan är det mesta du stoppar i uttagen dubbelisolerat och använder inte jorden.

Dina ledningar i väggen är inte sämre än nya.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Varför vill du byta centralen? Jordfelsbrytare är en bra idé. Om uttagen är i bra skick behöver de inte bytas. Men jag skulle säga att om det inte är något fel på centralen är det mycket bättre att satsa på att byta till jordade uttag än att byta centralen om du skall välja.
 
  • Gilla
hemglass och 2 till
  • Laddar…
Om du verkligen byter ut din diazed så tänk på att ditt kök sannolikt är dimensionerat på 80-talet. Då planerade man inte för vattenkokare, micro, kaffebryggare, espressobryggare, fritös och våffeljärn, utan drog en eller möjligen två gruppledningar för sådant inkl belysning och fläkt, numera drar man ofta fler.
En diazed klarar viss överlast en liten, men värdefull stund, som ganska ofta kan behövas i ett kök. Jag kör både kaffebryggaren, våffeljärnet och mikron för att tina sylten till eftermiddagskaffet utan att proppen löser. Jag ganska övertygad om att en automatsäkring hade löst ut där.
Våfflan blir så trist när säkringen löst ut!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
nizzehult
Jag förstår. 3-400,-/kvm? Trodde det var svårt att basera ett pris på hur stort huset är. Sen tror jag att kök och tvättstuga redan har jordat. Om VP-rören är lättåtkomliga och det inte är för trångt där så är det väl "bara" att även dra in jorden?
Är det förresten några större fel på lågpriscentralerna?

Jag vet att frågan är svår och det går knappast att skicka några offerter innan man äger huset, håller främst på att göra lite efterforskningar före eventuellt köp och det är klart att jag kommer att ta in offerter när/om det blir aktuellt så detta är mest för att kunna se vad totalen slutar på (det är mer som måste fixas förutom elen).
 
tommib
nizzehult nizzehult skrev:
Jag är rätt händig själv och har dragit det mesta av elen på ÖV men centralen varken får eller vill jag ge mig på.
Du får inte dra någon el alls själv, i centralen eller annars. Bara så det blir sagt...

Jag rekommenderar starkt att avstå från att byta en fullt fungerande diazedcentral till en normcentral från Malmbergs. Du kommer inte vinna något väsentligt på ett sådant byte.

Att tråda om kan gå snabbt, det kan också ta lång tid om det är rörstopp. Det kan finnas förberett för jord i alla grupper till första kopplingsdosa, titta efter. Egentligen behöver du inte jorda heller om det inte är ändrade förutsättningar men det börjar bli svårt att hitta ojordade uttag.
 
  • Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
Gjorde en extrem ”homemakeover” och drog då om all el inklusive elcentral i en 160kvm 2-vånings 60-tals hus för 10år sedan. Elektrikern använde de gamla eltrådarna som ”dragtrådar” och drog i nytt/jordat i princip överallt i huset.

En bra bit in i processen beslöt vi att byta ut elcentralen och dra i jordat överallt och byta alla uttag i den befintliga installationen. Själva den omdragningen tog bara ett par dagar för två man. Inklusive byte av elcentral och nya jordade uttag överallt. Var ett enda ställe där de inte lyckades dra ur de gamla kablarna den väg de tänkt. Tror kostnaden för just den delen låg på ca 25000kr. Totalt blev det betydligt mer som syns på fakturan men då ingick mycket annat jobb och material också. Köket flyttades till helt annan del av huset, bergvärme installerades, elsystemet kompletterades osv.

Kostade omkring 90000kr för ALLT arbete och allt material 50/50 arbete/mtrl. (Tog ungefär 125 timmar men då var det även olika uppdateringar/ombyggnationer också och en billigare lärling som hjälpte till).

Vi byggde nytt hus några år innan och tycks minnas att själva den här ”omdragningen” var förvånansvärt billig och gick förvånansvärt snabbt i sammanhanget. Betydligt smidigare än jag hade trott innan.
 
  • Faktura för elmaterial och arbete på elinstallationer, med priser och antal för varje post, totalt 89,227.50 kr inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja 3-400 kr/kvm + moms är ett grovt nyckeltal när vi nu bara vet antalet kvm samt husets ålder. Som andra skrivit så kan det slå både upp och ned i pris. Men det ger en "grov" bild av vad det kan kosta. Tar man sedan in offerter så slås man av hur mycket de kan skilja, så någon exakt vetenskap är det inte att uppskatta kostnader. Teoretiskt brukar man ange livslängden till ca 40 år på elkablaget så om det inte måste trådas om så borde det klara sig några år till. Kan vara lämpligt att låta en elektriker kontrollera elen om man misstänker att det finns brister men ändå inte tänker dra om. Det är bra att du tar dessa funderingar innan beslut, många tittar bara på tapeterna. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.