Skall byta element hos min mor och har fått tag i ett lätt begagnat, men blir förvirrad över färgerna.
Ur vägg kommer;
Gul - 230v
Brun - 230v
Gul/grön

På inkommande kabel till elementet hittar jag:
Blå
Brun
Gul/grön
Två svarta

Elementet heter Termel TB400 och jag hittar ingen manual på nätet.

• Vit kabel med blottade ledare: brun, gul/grön, blå, och två svarta, mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med synliga kablar, inklusive gula och bruna ledningar, i en installation av ett Termel TB400-element mot vit vägg och trägolv.
    Skapa konto
  • Närbild på Termel TB400 element med etiketter för 400 VAC och 800 W, på en färgglad matta.
    Skapa konto
Färgen på ledarna ger inga svar så det är naturligt att bli förvirrad. Man kan aldrig lita på och koppla utifrån de färger man har.

Det är i alla fall en 400 V-radiator. Så har du 400 i matningen? Du har inte mätt mellan alla ledare. Mäter du 400 V mellan gul och brun så är det ok så långt.

Sedan kanske du hittar en märkning om du synar radiatorn närmare. Den ser ut att ha en stickkontakt. Går den att dra isär? Det kan finnas en märkning där.

Det är märkligt att du inte hittar info. Det ser ut att vara ett modernt termo oil http://www.termognosjo.se/sv/produkter/oljefyllda-radiatorer-termo-oil/
Du kan ju fråga dem annars

Tack för svar!
Det är 400V mellan gul, brun och det har suttit ett 400V-element tidigare som termostaten gett upp på.
Elementet är helt fritt från märkningar som kan skvallra hur det ska anslutas.
Stickkontakten går dra isär, och där finns fem stift utan märkning.

Då återstår nog bara att öppna termostaten och se om man kan lista ut vilka två trådar som driver elementet.

En av "extratrådarna" är troligen för nattsänkning, mend det finns ytterligare en "extratråd".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.