Hej. Har ett hus med eluppvärmda element och dom funkar jättebra och har en väldigt låg elräkning tack och lov. Men på nedervåningen är golvet kallt och jag har barn och hundar så golvvärme hade varit väldigt uppskattat på nedervåningen. Framförallt i hallen, lilltoan och köket. Jag har ingen aning hur underlaget ser förutom att jag vet att det är spånskiva under laminatgolvet just nu. Toaletten har en gammal vattenskada så när det nu ändå ska slitas upp så tänkte jag att det kanske är lika bra att kanske installera golvvärme. Men min fråga är nu. Jag har fyra element på den yta som är tänkt att det ska installeras golvvärme som då ska bort men det är speciella säkringar till elementen jämfört med dom vanliga "propparna" i huset. Går det att använda dessa säkringar till golvvärmen sen? Ytan där golvvärmen ska läggas blir ungefär 30 kvm totalt. Lättast blir golvvärme på rulle då det är så pass ojämna ytor speciellt i hallen. Räcker det med EN termostat till kök, hall, och toalett. Dessa rum är i anslutning till varandra. Bifogar bild på hur säkringarna ser ut.
Det verkar ha blivit fel med bilden. Men om det inte är någon väldigt konstig anläggning så skall säkringar som fungerar till element också kunna användas till golvvärme. Det går att ha en termostat till hela ytan. Men det kan vara en fördel att dela upp det på fler. Då kan du till exempel ha varmare på toaletten. Du är säkert redan införstådd med att energiförbrukningen kommer att öka.
Tillägg
Även om säkringarna förmodligen fungerar till golvvärme så är det inte säkert att du bör mata både element och golvvärme från samma säkringar. Om det finns element du tänkt ha kvar på de säkringarna och dessa har 400V elementspänning blir det inte bra.
Tillägg
Även om säkringarna förmodligen fungerar till golvvärme så är det inte säkert att du bör mata både element och golvvärme från samma säkringar. Om det finns element du tänkt ha kvar på de säkringarna och dessa har 400V elementspänning blir det inte bra.
Nej var jag som var för trött som glömde lägga ut bilden men nu finns den 😅A Avemo skrev:Det verkar ha blivit fel med bilden. Men om det inte är någon väldigt konstig anläggning så skall säkringar som fungerar till element också kunna användas till golvvärme. Det går att ha en termostat till hela ytan. Men det kan vara en fördel att dela upp det på fler. Då kan du till exempel ha varmare på toaletten. Du är säkert redan införstådd med att energiförbrukningen kommer att öka.
Dom två elementen som ska vara kvar är nummer 1 och 3 av störningarna och dom är separat så jag har 2 och 4 att använda på de säkringarna man kan se på bilderna.A Avemo skrev:Det verkar ha blivit fel med bilden. Men om det inte är någon väldigt konstig anläggning så skall säkringar som fungerar till element också kunna användas till golvvärme. Det går att ha en termostat till hela ytan. Men det kan vara en fördel att dela upp det på fler. Då kan du till exempel ha varmare på toaletten. Du är säkert redan införstådd med att energiförbrukningen kommer att öka.
Tillägg
Säkringarna är automatsäkringar som passar i diazedcentraler. De går att skruva ur och ersätta med vanliga säkringar i propphuvarna som ligger uppe på centralen.
Ofta har man som tumregel att lägga 100W/m² vid golvvärme. Är det 30 m² innebär det en effekt på 3000W. Skall du ha allt på en termostat innebär det också allt på en säkring. Det är på flera sätt bättre att dela upp det på två säkringar och därmed minst två termostater.
Ofta har man som tumregel att lägga 100W/m² vid golvvärme. Är det 30 m² innebär det en effekt på 3000W. Skall du ha allt på en termostat innebär det också allt på en säkring. Det är på flera sätt bättre att dela upp det på två säkringar och därmed minst två termostater.