Nybörjare här...
Kan jag byta övre 3x1 polig mot kron och enkel?
I bild 2 går två svarta in på L i den vänstra och en orange på L i den högra (svårt att se). Ut fr vänstra en grå och en brun, ut fr högra en grå en brun.
Bild 3 den jag vill installera...
Kan jag byta övre 3x1 polig mot kron och enkel?
I bild 2 går två svarta in på L i den vänstra och en orange på L i den högra (svårt att se). Ut fr vänstra en grå och en brun, ut fr högra en grå en brun.
Bild 3 den jag vill installera...
Finns det fler brytare inblandade? Det ser ut som att den högra brytaren är den som bara har en vippa. När en strömbrytare med bara en vippa har tre trådar anslutna så är det troligt att den är del av en trappkoppling. Skulle det vara så kan du inte använda den trepoliga brytaren.
Det saknas information. Är det en trappkoppling eller inte? Mig veterligen finns inga trappströmbrytare med tre vippor. Om det inte är en trappkoppling måste du identifiera vad de olika trådarna gör.
Om det inte skulle vara en trapp borde väl en lampa tändas när en annan släcks och vice versa.A Avemo skrev:
Så nej det går inte är min inställning, av det som kommit fram.
Min inställning efter vad som kommit fram är att en strömbrytare som kan ersätta de två rakt av finns inte. Men det finns högst troligt andra sätt att åstadkomma det som TS vill.FredrikR skrev: