Hej!

Har försökt byta dosdimmer för återfjädrande strömbrytare, till en som klarar LED. Detta då nuvarande dosdimmer får vår ljuskrona att flimra. Har försökt koppla in som den gamla dosdimmern men då fungerar inte lampan alls. Se bifogad bild.

Borde ju vara busenkelt men är heller inte elektriker så vad vet jag. Så... någon med bättre koll som vill hjälpa oss få flimmerfritt i vardagsrummet?

Tack på förhand!

• Vägguttag för strömbrytare med öppet kopplingsschema och ny dosdimmer bredvid, båda avsedda för LED-lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina nya dosdimmer kräver en nolla. Jag ser inte att en sådan är inkopplad i din bild till höger. Blå tråd verkar användas som tändtråd vilket inte ser rätt u i detta fall då det ser ut att vara FK i rör. Man behöver då dra fram en tändtrådsfärg till dosan så att den blå kan kopplas om till nolla.

Hej Bo,

Tack för svar!

OK så tändtråd får inte vara blå om dragen i rör? Kan jag tyvärr inte göra något åt :). Men bortsett från det borde det fungera om jag köper dosdimmer för led som ej behöver nolla då?

Det är tveksamt om du hittar en dosdimmer utan nolla som fungerar med LED. Det är inte säkert det fungerar bra trots att det borde göra det på papperet. LEDen kan lysa svagt i avstängt läge etc. Så du behöver då anlita en elfirma som kan dra fram en nolla, eller rättare sagt koppla om den blå till nolla och dra fram en orange eller annan tändtrådsfärg.

Värt att tänka på är att du har en minimi watt angiven på båda dosdimmrarna du angivit.
4 respektive 5 watt.

Ibland så ställer det till problem om LED ljuskällorna drar för lite ström (vilket inte är helt ovanligt med LED)

Det finns många som har en minimi watt på 0, men det är oftast då dom som kräver neutral ledare inkopplat.

Jag hade själv detta problemet i en lägenhet, samtliga strömbrytare var utbytta till sprillans nya dimmrar märkta med LED.
Problemet var att jag inte kunde hitta en ända LED ljuskälla som drog tillräckligt med ström för att gå över mininikravet, så va ändå tvungen att köra halogen...
Med undantaget för köket där det satt en spottskena med 4 ljuskällor i, där lyckades jag köra LED.
Tror dock det var typ 10w minimum eller nått sånt.

Redigerat:
Schneiders fungerar bra
Det är bättre pris hos elbutik
Där kostar den 435 kr

Denna funkar hur bra som helst.

• LED-dimmer LDN200 från Vadsbo visas på en webbutikssida, med inställningsknappar för ljusstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.