Tänkte byta mina dörrkarmar då de är av äldre modell och gabondörrarna är riktigt fula och slitna. Dörrarna är ojämna mot dörrblad osv, så tänkte nu riva ut helvetet. 5 st karmar blir det totalt är tanken.
Hur ser det ut runt karmen i ett hus där det är tretex i väggarna? I dagsläget är dörrkarmen 818x2066mm. Dörrbladet är då 722x2013mm
Hur meckigt är det att byta till en karm exempelvis denna?
https://www.byggmax.se/dörrar/karm-och-tröskel/dörrkarmar/karmpaket-vit-p6612001
Karmpaket Vit
80x200cm, tjocklek på karmen 93mm, inkl. överstycke och tröskel 80 cm 200 cm 92 mm
Alt.:
Karmpaket Vit
80x210cm, tjocklek på karmen 93mm, inkl. överstycke och tröskel 80 cm 210 cm 92 mm
Hur ser regelverket ut inne i väggen? Tror karmen är ihopsatt och endast ihoplimmad i fingerskarvar i hörnen..
Måste man ta bort reglar runt om för att mecka in karmen, är det då bara fram med cirkelsågen och såga upp? Sitter det dubbla reglar så man klarar sig, eller måste man klå fast nya?
Hur ser det ut runt karmen i ett hus där det är tretex i väggarna? I dagsläget är dörrkarmen 818x2066mm. Dörrbladet är då 722x2013mm
Hur meckigt är det att byta till en karm exempelvis denna?
https://www.byggmax.se/dörrar/karm-och-tröskel/dörrkarmar/karmpaket-vit-p6612001
Karmpaket Vit
80x200cm, tjocklek på karmen 93mm, inkl. överstycke och tröskel 80 cm 200 cm 92 mm
Alt.:
Karmpaket Vit
80x210cm, tjocklek på karmen 93mm, inkl. överstycke och tröskel 80 cm 210 cm 92 mm
Hur ser regelverket ut inne i väggen? Tror karmen är ihopsatt och endast ihoplimmad i fingerskarvar i hörnen..
Måste man ta bort reglar runt om för att mecka in karmen, är det då bara fram med cirkelsågen och såga upp? Sitter det dubbla reglar så man klarar sig, eller måste man klå fast nya?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 196 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 196 inlägg
Ta loss foder så du ser hur stort dörrhålet i väggen är och du borde du se spikarna eller skruvarna som karmen är fäst med.
Man kan ta loss karmen antingen om det går stt skruva ur skruvarna, såga i springan med tigersåg eller såga sönder karmen och bryta loss den med kofot.
Man kan ta loss karmen antingen om det går stt skruva ur skruvarna, såga i springan med tigersåg eller såga sönder karmen och bryta loss den med kofot.
Nja det är det här som är lite kruxet. Det verkar som att karm och foder sitter ihop i ett stycke. Det sitter heller inga skruv i sidorna på karmen eller upptill vid överstycket. Så det är inte mycket att ta loss direkt..
Så det bruna fodret är karmen..
Edit: Försökte ta bort bild men gick inte, nu kommer den rätta
Så det bruna fodret är karmen..
Edit: Försökte ta bort bild men gick inte, nu kommer den rätta
Dörrkarmen kan vara ihopbyggd med väggen i pre-fab-element, så är det i vårt hus från 1966. Våra dörrkarmar har frästa spår utåt som spånskivorna som utgör väggen är limmad i. Det finns alltså inga reglar direkt runt karmen, själva karmen utgör regel, foder och karm i ett. Om det är så så är det bara att ta fram cirkelsågen och såga runt karmen. Sedan måste man fälla in reglar mellan väggskivorna för att få något att fästa den nya karmen i.
Tack för infon.
Jag skulle säga att det är som du beskriver. Jag har köpt huset av min pappa, han rev en dörr för 20 år sedan och sa att det var ihop byggt med stommen, men kom inte exakt ihåg hur det såg ut.
Men att karm, foder och hela kittet är ett stycke..
Hur fäster man dessa nya reglar? Är det bara att skruva regeln i väggen från båda sidor? Dvs sätta regel på vardera sida och över överliggaren?
Jag skulle säga att det är som du beskriver. Jag har köpt huset av min pappa, han rev en dörr för 20 år sedan och sa att det var ihop byggt med stommen, men kom inte exakt ihåg hur det såg ut.
Men att karm, foder och hela kittet är ett stycke..
Hur fäster man dessa nya reglar? Är det bara att skruva regeln i väggen från båda sidor? Dvs sätta regel på vardera sida och över överliggaren?
Redigerat:
Dörrkarmen verkar vara 818x2066. Då borde det inte vara så svårt att få dit en karm med måtten 790x2090x68? Behöver egentligen bara ta upp dörren upptill. Ni som bor i tretex hus, hur ser det ut ovanför dörrarna?f91jsw skrev:Dörrkarmen kan vara ihopbyggd med väggen i pre-fab-element, så är det i vårt hus från 1966. Våra dörrkarmar har frästa spår utåt som spånskivorna som utgör väggen är limmad i. Det finns alltså inga reglar direkt runt karmen, själva karmen utgör regel, foder och karm i ett. Om det är så så är det bara att ta fram cirkelsågen och såga runt karmen. Sedan måste man fälla in reglar mellan väggskivorna för att få något att fästa den nya karmen i.
Är det plank där, eller reglar? I vilket fall som helst borde man bara kunna köra av lite material med cirkelsågen och sedan kasta in karmen?
Medlem
· Blekinge
· 10 402 inlägg
Varför ska du byta karmen?
Min son ville byta dörrar i sin BRF som var från 60-talet. Han hittade på nätet nya dörrblad som är tillverkade för att passa gamla karmar. Och det gjorde de som ett smack!
Kan vara lite dyrare dörrblad emn man slippa allt arbete förutom att kanske slipa/måla de gamla karmarna.
Min son ville byta dörrar i sin BRF som var från 60-talet. Han hittade på nätet nya dörrblad som är tillverkade för att passa gamla karmar. Och det gjorde de som ett smack!
Kan vara lite dyrare dörrblad emn man slippa allt arbete förutom att kanske slipa/måla de gamla karmarna.
Ja, så var det hos mig. Dock var avståndet mellan väggskivorna inte enligt en standardregel, har för mig att det var 50 mm, så det krävdes anpassade (kluvna) reglar.slaffe skrev:
Jag vill helst byta dörrkarmarna eftersom de är väldigt fula, slita, dörrarna är sneda i karmen, olika springor överallt och ej justerbara.Thomas_Blekinge skrev:Varför ska du byta karmen?
Liknande trådar
-
Vad är rimlig arbetskostad för byta vindskivor på ena gaveln på huset?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tryckimpregnerad syll, hur byta i nyrenoverat hus?
Köpa & Sälja hus -
Byta färg på timmerhus
Hustillverkare -
Byta hus istället för att sälja?
Köpa & Sälja hus -
Byta altandörr i hus med bärande dörrkarmar?
Byggmaterial & Byggteknik