Har fått ett nytt dörrblad till en ytterdörr. Likadant som det gamla. Tänkte att det är ju bara att häkta av och häkta dit det nya. Men nu inser jag att fodret i överkant är i vägen.

Går det att istället skruva loss gångjärnen från dörrarna och på så sätt få dit det nya bladet. Kan det påverka något som jag inte tänker på?

Eller har någon ett bättre förslag?

Men om fodret tar emot hur öppnar du existerande dörr?

Uttryckte mig lite oklart. Jag kan inte lyfta av det gamla bladet uppåt eftersom fodret tar emot.

Men dörren måste vara öppen för att kunna lyftas så funkar moderna dörrar. ta bilder på dörr och upphängning

Bara lossa gångjärnen, inga problem.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva bara ur gångjärnet. 12 skruvar eller foder som måste bort... Bara att välja.

öppna dörren maximalt. lyft.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte det går hur mycket jag än öppnar dörren. Lossar gångjärnen..😬

Ta bort stången på ovankant den hindrar dörren från att öppnas till max

Har gjort det, provade lyfta dörren. Fattas någon cm

Ta bort övre gångjärn från inre fäste och pröva lyft snett ut.

Kanske går att sänka bladet tillräckligt först?! Men hur lätt blir det att få dit det nya?

Även om du lossar dörrbromsen i överkant ser det ut som att du inte kan lyfta av dörren. Palla upp ordentligt under dörrbladet när du lossar gångjärnen, annars är det lätt att bryta de delar som ska sitta kvar i karmen.

C
Kanske självklart, men palla upp dörren ordentligt innan du skruvar loss gångjärnen. Du vill inte att gångjärnen skall vara belastade när du skruvar bort dem. Och givetvis skruvar du bort dem på karmsidan, annars får du ju samma problem när den nya dörren skall dit.

P.s. 2:a på den :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.