Hej,

Jag är inget vidare på el och vill vara säker på att jag kopplar rätt. Jag ska byta ut en dimmer i vårt sovrum till en vanlig brytare och jag har nyss köpt en 1-pol/trapp.

Det kommer in två trådar till brytaren idag, en svart och en vit. Den svarta går in i L och den vita går in i den där symbolen med en våg och ett streck över som det finns på dimmers. Jag ANTAR att den svarta då skall in i L på min nya knappbrytare och den vita in till N med en lampsymbol.

Detta förutsatt att den förra tjommen har kopplat rätt. Vad kan gå fel egentligen om det skulle vara korsat? Strömmen ligger hela tiden på i lamparmaturen trots att brytaren är "bruten"? Och vad gör det i så fall?
 
bonkeman skrev:
Hej,

Jag ANTAR att den svarta då skall in i L på min nya knappbrytare och den vita in till N med en lampsymbol.
Korrekt.
Det händer inte ett jota om du råkar förväxla anslutningarna på en vanlig enpolig brytare, spelar ingen roll varesig funktions- eller säkerhetsmässigt.
 
Om man nu inte är en höjdare på el varför pilla på det?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.