Har upptäckt en gammal röten del som vi tror härör från innan takbytet -13. Finns inga fuktindikationer och svampen verkar bedöms inaktiv för stunden. Vi köpte av en äldre dam så informationen är lite bristfällig. Det rör sig oavsett om timmerticka och därför täckts det ej av försäkringsbolaget som enbart tar hussvamp. Sanerar därför själv. Har tillgång till Penetrox via jobbet.
Frågan är dock hur jag bäst kapar bort och ersätter den del av takbalken som är röten.
Min grundläggande plan är:
Frågan är dock hur jag bäst kapar bort och ersätter den del av takbalken som är röten.
Min grundläggande plan är:
- Kapa bort slattbit av gammal tidigare rötskadad bjälke. Redan gjort. Snitt syns i bild.
- Sanera allt synligt.
- Riva bort en äldre stödregel på ej visad sida.
- Sanera allt synligt.
- Skruva i en 2m lång 45x70 på varje sida.
- Feina bort den rötna delen om ca 30-40cm och lämna en glugg. (Då kan ja verkligen hålla koll så taket är tätt).
- Sanera allt synligt och mätta råsponten med Penetrox.
- Hur stor är sannolikheten att råsponten är spikad i varje takbjälke (gissar på mycket stor).
- Räcker 2st 45x70 rent bärighetsmässigt eller är det bättre att köra 1 eller 2 hela vägen från taknock till fot?
- Är det genomförbart att försöka byta 40cm av råsponten inifrån? Hade det varit en bod så skulle jag testat. Men detta är vårt boningshus. Alternativet nu är att kemsanera dessa och lämna. Tror den ringa rötan inge påverkar bärigheten.
Redigerat:
- Hur stor är sannolikheten att råsponten är spikad i varje takbjälke (gissar på mycket stor).
- Räcker 2st 45x70 rent bärighetsmässigt eller är det bättre att köra 1 eller 2 hela vägen från taknock till fot?
- Är det genomförbart att försöka byta 40cm av råsponten inifrån? Hade det varit en bod så skulle jag testat. Men detta är vårt boningshus. Alternativet nu är att kemsanera dessa och lämna. Tror den ringa rötan inge påverkar bärigheten
Produkter som diskuteras: "gängstång"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/107550_180x.jpg?v=1680005422)
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Tack för svar. Då hänger det på penetroxdn att hantera svampen på baksidan av den. Kan ju vara värt att testa.Matti_75 skrev:
Edit: Går inte montera ny takstol. Förutsättningarna för det extremt svårt är jag rädd. Klokt råd annars.
Redigerat:
Din regel låter klart intressant. Den är något jag ska ta rygg på faktiskt. Kommer även följa ditt råd att köra gängstång istället för skruv. Blir en tur till Byggmax. Vad tror du om nedan kommentaren under din? Att lämna kvar den rötna biten.torparavgrund skrev:
Svar: helt garanterat.
Mitt förslag: min egenpåhittade "tredjedelsregel"; kapa bort det skadade. Reglarna ska på var sida om snitten vara minst lika långa som det du kapat bort (dvs den bortkapade biten är 1/3 av regelns hela längd). Sätt de två reglarna med genomgående bult, dvs rakt igenom både reglar och sparren. 12mm galvad gängstång, två muttrar på var sida, tjocka fyrkantiga brickor. 45x70 räcker om det motsvarar tjockleken på gamla sparren.
Låt råsponten vara. Den lilla fläcken gör inget.
- Är det genomförbart att försöka byta 40cm av råsponten inifrån? Hade det varit en bod så skulle jag testat. Men detta är vårt boningshus. Alternativet nu är att kemsanera dessa och lämna. Tror den ringa rötan inge påverkar bärigheten
Också en helt rimlig lösning. För dock med sig nackdelen att du inte kommer åt att behandla skadat trä på djupet på samma sätt, och att det brukar vara rent förbannat svårt att komma åt ordentligt vid takfoten när man ska fästa in den, men här beror det på dina förutsättningar.a.fridh skrev:
Förutsättningarna är riktigt dåliga faktiskt. Är gammalt hus med skummet lösningar så går nog inte rent tekniskt att montera en helt ny när jag kikar efter. Måste nog bli två kortare bitar.torparavgrund skrev:
Ja, misstänkte det när jag såg bilden. Sannolikt har man sett en liten skadad fläck när man bytte taket och tyckt att det inte var värt att riva upp råsponten för. Det man ofta glömmer är att blir det ett litet hål i taktäckning och råspont precis på en av sparrarna så blir skadan på råsponten lokal för att till sist ruttnar det igenom på en liten fläck och vattnet lägger sig direkt under på sparren istället för att fortsäta rinna längs råsponten på utsidan.a.fridh skrev:
Råspont kan var lurigt. Jag hade några bräder låg ute lite för dåligt upplagt under en presenning. När jag två-tre år senare skulle använda lite av det insåg jag att ena änden faktiskt legat för nära marken och ruttnat MEN det såg rätt friskt ut ovanifrån även om det gick att smula sönder med fingrarna. Den här skadan ser förmodligen inte alls så illa ut ovanifrån råsponten sett.
Kloka svar. Idag blir det svampplock på vinden!torparavgrund skrev:
Ja, misstänkte det när jag såg bilden. Sannolikt har man sett en liten skadad fläck när man bytte taket och tyckt att det inte var värt att riva upp råsponten för. Det man ofta glömmer är att blir det ett litet hål i taktäckning och råspont precis på en av sparrarna så blir skadan på råsponten lokal för att till sist ruttnar det igenom på en liten fläck och vattnet lägger sig direkt under på sparren istället för att fortsäta rinna längs råsponten på utsidan.
Råspont kan var lurigt. Jag hade några bräder låg ute lite för dåligt upplagt under en presenning. När jag två-tre år senare skulle använda lite av det insåg jag att ena änden faktiskt legat för nära marken och ruttnat MEN det såg rätt friskt ut ovanifrån även om det gick att smula sönder med fingrarna. Den här skadan ser förmodligen inte alls så illa ut ovanifrån råsponten sett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden