473 läst · 4 svar
473 läst
4 svar
Byta Bygglovsinspektör?
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 58 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 58 inlägg
Jag har fått bygglov och blivit tilldelad en Bygglovsinspektör som inte ringer upp trots 6 lämnade meddelanden på röstbrevlåda under tre veckors tid.
Jag har inte mailat denne ännu, utan vill dryfta lite saker över telefon.
Kan man be om att få byta Bygglovsinspektör, eller hamnar man i onåd då? Har tappat mitt eventuella förtroende för BI, men vill ju ändå agera så taktiskt som möjligt.
Jag har inte mailat denne ännu, utan vill dryfta lite saker över telefon.
Kan man be om att få byta Bygglovsinspektör, eller hamnar man i onåd då? Har tappat mitt eventuella förtroende för BI, men vill ju ändå agera så taktiskt som möjligt.
Skicka _ett_ mail och be att denne ringer dig. Händer inget då mailar du bygglovsenhetens officiella mailadress och ber om att chefen kontaktar dig med anledning av att du inte får någon återkoppling från din handläggare.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 759 inlägg
Det kan ju vara så enkelt som att handläggaren är på semester, är sjukskriven, VABar o s v.
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 58 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 58 inlägg
Kommunen har en serviceskyldighet enligt 4§ Förvaltningslagen (FL) som innebär att de ska svara på allmänhetens frågor så fort som möjligt. De är bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område (exempelvis kan olika nämnder i kommunen ha olika ansvarsområden och nämnderna är då bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område). Dock ska de hjälpa till att hänvisa rätt om någon ställt en fråga som de inte kan svara på men någon annan har hand om. Enligt 5§ 2 stycket FL ska frågor och svar kunna förmedlas via epost.
Exakt vad som är "så fort som möjligt" framgår inte av lagen men av praxis framgår att ungefär en vecka är rimligt att vänta innan man får ett första svar.
Källa: https://lawline.se/answers/atgard-mot-kommun-som-drojer-med-att-svara-pa-fragor
Exakt vad som är "så fort som möjligt" framgår inte av lagen men av praxis framgår att ungefär en vecka är rimligt att vänta innan man får ett första svar.
Källa: https://lawline.se/answers/atgard-mot-kommun-som-drojer-med-att-svara-pa-fragor
Klicka här för att svara