Hej!
Hus från ca 40-talet. Bilderna visar avloppsrör i källarplanet, som kommer från kök på våningen ovanför. Har sett sina bästa dagar. Verkar finnas ett antal rosthål, och tänkte därför byta röret mot ett 75 mm plaströr (plast första biten ner från köket också). Ser sannolikt illa ut under golvet oclså (klinker på betong), men har inte tänkt riva upp det just i nuläget.
Var borde jag dela röret? Tigersåg? Vinkelslip? Vilken typ av anslutning?
Hus från ca 40-talet. Bilderna visar avloppsrör i källarplanet, som kommer från kök på våningen ovanför. Har sett sina bästa dagar. Verkar finnas ett antal rosthål, och tänkte därför byta röret mot ett 75 mm plaströr (plast första biten ner från köket också). Ser sannolikt illa ut under golvet oclså (klinker på betong), men har inte tänkt riva upp det just i nuläget.
Var borde jag dela röret? Tigersåg? Vinkelslip? Vilken typ av anslutning?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Tigersåg är säkrast att använda på grund av gnistbildningen som uppkommer vid vinkelslipning. Jag använde ett diamantsågblad
när jag gjorde motsvarande jobb. Kapar du röret på mitten kommer du kunna dra upp respektive ner röret från muffarna. Kan krävas lite gungande på rören för att få loss dem. Jag rev bara, så vad du ska koppla på sedan får någon som vet bättre svara på.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Dra ur rören ur muffarna brukar generellt vara svårt. Här ser det ut att vara blyade muffar = Kinkigt
Hade det varit gamla Forsheda med plastkilar så hade det nog gått att lirka upp/ner prylarna.
Frågan är ju hur skadad förminskningen 110x75 är på 110mm sidan nedåt. Kan den återanvändas att kapa på?!
Hade det varit gamla Forsheda med plastkilar så hade det nog gått att lirka upp/ner prylarna.
Frågan är ju hur skadad förminskningen 110x75 är på 110mm sidan nedåt. Kan den återanvändas att kapa på?!
Antar att du menar här? Delen nedom pilen ser oskadad ut utanpå i alla fall. Bara runnit uppifrån över den. Såga precis där pilen pekar? Hur fäster man i så fall 75 mm plaströret? Antar att det smalare gjutjärnsröret går ner en bit där.Krilleman skrev:Dra ur rören ur muffarna brukar generellt vara svårt. Här ser det ut att vara blyade muffar = Kinkigt
Ja det är 110 rör nedåt där. Men vet iofs inte om den smalare delen just ovanför hör till samma rördel? Det kanske dem gör, så är det sammakopplat i muffen ovanför?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Precis, det är samma del. Det är en förminskning 110x75. Då var inte ögonmåttet så tokigt endå.
Kan du komma åt att kapa precis innan "koningen" ner till 75mm tar vid, och denna 110mm delen är fri från rosthål, så kör på!
Kan du komma åt att kapa precis innan "koningen" ner till 75mm tar vid, och denna 110mm delen är fri från rosthål, så kör på!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Har någon slags "vanliga" metallblad hemma, får se om de biter på det här. Annars får det bli en sån.JanneJanne123 skrev:Tigersåg är säkrast att använda på grund av gnistbildningen som uppkommer vid vinkelslipning. Jag använde ett diamantsågblad [bild] när jag gjorde motsvarande jobb. Kapar du röret på mitten kommer du kunna dra upp respektive ner röret från muffarna. Kan krävas lite gungande på rören för att få loss dem. Jag rev bara, så vad du ska koppla på sedan får någon som vet bättre svara på.
Jag hade kapat jämns med muffen och knackat ur den sedan satt en nippel. Maximalt med fräscht rör och lite billigare om än inte mycket. Lite mer jobb dock. Kan om inte annat vara ett alternativ om det skiter sig på något sätt med kapet.
Är det inte smidigare att kapa strax under rensluckan, förutsatt att röret är i godkänt skick där? Jag tänker mig att det kan vara mycket gods att kapa igenom om man kör i övergången. Dessutom: ifall man sågar under rensluckan och råkar spräcka röret, så får man en ny chans att kapa längre ner
Gjutjärn är tungt, medhjälpare rekommenderas. Speciellt om du har klinkergolv som du inte vill råka tappa saker på. Gör medhjälparen beredd på att det kan lukta lite sådär, speciellt om du skulle få för dig att köra vinkelslip...
Gjutjärn är tungt, medhjälpare rekommenderas. Speciellt om du har klinkergolv som du inte vill råka tappa saker på. Gör medhjälparen beredd på att det kan lukta lite sådär, speciellt om du skulle få för dig att köra vinkelslip...
-Vanliga metallblad biter knappt på gjutjärn, det måste vara specialblad i så fall.
-Förstahandsvalet i sådana här fall är att kapa rör och få en slätände med Jet-koppling som Krilleman skriver. Nu verkar ju nedersta biten också vara dålig så man kanske ska chansa på att lossa i muffen, men det svårare.
-Förstahandsvalet i sådana här fall är att kapa rör och få en slätände med Jet-koppling som Krilleman skriver. Nu verkar ju nedersta biten också vara dålig så man kanske ska chansa på att lossa i muffen, men det svårare.