Hej, är det någon här som byggt själv antingen lösvirke eller färdigkapad stomme, som kan ge en fingervisning hur lång tid det tar att sätta ihop en stomme för ett hus på ca 100-150kvm?

Funderar vilken väg jag skall gå om jag skall bygga själv. Färdigkapad stomme är ju smidigt för en som inte är snickare, samtidigt som det ändå finns en del pengar att spara på att såga och mäta själv. Men frågan är då hur tiden skiljer sig, vad som är värt mest.
 
R
N Nygge72 skrev:
Hej, är det någon här som byggt själv antingen lösvirke eller färdigkapad stomme, som kan ge en fingervisning hur lång tid det tar att sätta ihop en stomme för ett hus på ca 100-150kvm?

Funderar vilken väg jag skall gå om jag skall bygga själv. Färdigkapad stomme är ju smidigt för en som inte är snickare, samtidigt som det ändå finns en del pengar att spara på att såga och mäta själv. Men frågan är då hur tiden skiljer sig, vad som är värt mest.
Vi gör en lösvirkesstomme på ca 1v på två man, om du är själv så räkna 2-3v innan du kan ta emot takstolar bra att få på utvändig skiva på stommen innan takstolar för att få lite styvhet i väggarna innan taket kommer på..
 
R Rejäl skrev:
Vi gör en lösvirkesstomme på ca 1v på två man, om du är själv så räkna 2-3v innan du kan ta emot takstolar bra att få på utvändig skiva på stommen innan takstolar för att få lite styvhet i väggarna innan taket kommer på..
Hur går ni till väga då, kör ni regel för regel, eller kapar ni upp typ alla reglar till rätt längd på en gång, sen slår ihop bara?
 
R
N Nygge72 skrev:
Hur går ni till väga då, kör ni regel för regel, eller kapar ni upp typ alla reglar till rätt längd på en gång, sen slår ihop bara?
En kapar och med spikar/skjuter ihop vi kör med olika längder på virket kortstolp och långa längder..
Kapar till en vägg i taget om vi är två..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En kapar och med spikar/skjuter ihop vi kör med olika längder på virket kortstolp och långa längder..
Kapar till en vägg i taget om vi är två..
Tack
 
R
N Nygge72 skrev:
Tack
Spikpistol med 90mm spik och en kap o gersåg är att rekomendera..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R
Lite inspiration😊
 
  • Ofärdig byggnad med trästomme och svarta isoleringsskivor, omgiven av grus och träd. Byggmaterial och maskiner ligger på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramverket av en vägg under ett byggprojekt. Flera stödbalkar och verktyg syns på en betongplatta under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Spikpistol med 90mm spik och en kap o gersåg är att rekomendera..
Det har jag 😁 Älskar att köpa verktyg tyvärr 🫣

Har du koll på om man skulle kunna göra färdigt utvändigt (vår/sommar/höst), dvs bara väderskyddet. Sen står det tomt från isolering och värme (höst/vinter/vår) om det då tar stryk, eller måste isolering/plast/värme i så snabbt som möjligt?
 
R
Det kan stå över en vinter om du får det väderskyddet..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.