Det finns väldigt många anledningar till det.

Dels handlar det om att man i de flesta lägen vill ha en hög täthet vad gäller exploatering.
Flerfamiljshus är billigare för kommunerna vad gäller vatten, avlopp och gatunät.
Sen är även planprocessen inriktad på att bygga runt centralorterna. Det kräver lika mycket arbete för att planlägga ett villaområde för 25 familjer som ett lägenhetsområde för 250.

I kombination med att man vill satsa på att få ner klimatavtrycket så.... Trots att man kan tro att det är gröna vågen och man ska bo i hus. Så är enfamiljsbostäder den boendeform som sliter mest på miljön. Att klämma in folk i flerfamiljsbostäder är mycket grönare. Men tråkigare ;)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fast frågan är om man inte borde bygga bostäder som relativt sett kapitalstarka och etablerade barnfamiljer vill bo i.
Annars riskerar denna trenden att etableras eller öka ännu mer:

Trenden håller i sig: Fler flyttar från Stockholm än till | SVT Nyheter

Plankostanden betalas av de som bygger på en tomt. När jag sökte bygglov fick jag betala en planavgift på ett par hundra tusen. För vad då kan jag ibland undra. V/A fick jag också betala dyrt för.
Men kanske finns det andra orsaker också vara billigare för en kommun att upplåta åt flerfamiljshus... jag har inte 100% koll där måste jag erkänna.

Men mark finns, alla vill inte bo i staplade betonglådor, <70% vill under en stor del av sitt liv bo i eget hus/villa.

Så även om det i ett kort perspektiv kan vara lönsamt för att kommun att packa samman folk tätt i lägenheter så kan det vara olönsamt på sikt när folk flyttar ifrån lägenhetsområden när familjen planeras eller är ung.
Annars kanske man riskerar att få en högre koncentration av ensamstående, unga med låg inkomst, pensionärer och bidragstagare.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast frågan är om man inte borde bygga bostäder som relativt sett kapitalstarka och etablerade barnfamiljer vill bo i.
Barnfamiljer är generellt en nettuotgift för kommunerna. Skatteutjämningen gör att det där kapitalet inte är så bra för kommunen som det kan verka. Och ungarna kostar massor medans de går i skola.
Barnfamiljerna vill man dessutom peta in i flerfamiljshus så de kan åka kollektivt och inte tar så mycket plats :D

Jag säger inte vad som är bra för personen. jag säger vad som är bra för kommunen/samhället/miljön.
Då är betonglådorna absolut effektivast.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Fast trenden att etablerade familjer med stabil inkomst flyttar från Stockholm (i det fallet jag länkade till) kan ju aldrig vara bra för en stads framtid och ekonomi.
Jag ser ju vilka som blir kvar.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast trenden att etablerade familjer med stabil inkomst flyttar från Stockholm (i det fallet jag länkade till) kan ju aldrig vara bra för en stads framtid och ekonomi.
Jag ser ju vilka som blir kvar.
Jag har sett detta påstås av ett antal personer, men jag kan ärligt talat inte se den trenden. Bor i en mycket attraktiv närförort och ingen jag känner här har flyttat eller ens hintat om det. Tvärtom krigas det om att få in en fot och priserna stiger kraftigt.

Sen det här med småhus. Ärligt talat känns det som vi länge haft en utveckling där förre och färre egentligen vill bo i hus. Folk verkar hellre vilja satsa på karriär, familj och resor än att ägna all tid åt att ta hand om ett hus. Visserligen har Corona ändrat det synsättet än aning, men inte överdrivet vad jag kan se.

danniee skrev:
Jag har sett detta påstås av ett antal personer, men jag kan ärligt talat inte se den trenden. Bor i en mycket attraktiv närförort och ingen jag känner här har flyttat eller ens hintat om det.
Nej, eftersom de är dina grannar i närförorten har de naturligtvis inte flyttar från Stockholm. ;)

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Nej, eftersom de är dina grannar i närförorten har de naturligtvis inte flyttar från Stockholm. ;)
Jag är bara nyfiken på vilken statistik du har att tillgå för att backa upp ditt påstående? Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel, men jag delar inte riktigt den uppfattningen. Jag är ändå väldigt involverad i området där jag bor och jag ser inte dessa tendenser alls. Hos vissa låter det som att det är någon form av massflykt som sker från Stockholm, men jag ser det omvända ärligt talat.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag är bara nyfiken på vilken statistik du har att tillgå för att backa upp ditt påstående? Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel, men jag delar inte riktigt den uppfattningen. Jag är ändå väldigt involverad i området där jag bor och jag ser inte dessa tendenser alls. Hos vissa låter det som att det är någon form av massflykt som sker från Stockholm, men jag ser det omvända ärligt talat.
Statistik? Behövs det. :surprised: Hundra procent av de som är dina grannar bor i samma närförort, och har således inte flyttat någon annan stans. Alltså har noll procent av fina grannar flyttat från Stockholm. Om de hade gjort det hade de inte varit dina grannar längre.

Ditt urval är för övrigt inte representativt, och det är däri problemet ligger med ditt resonemang. Naturligtvis ser du det omvända från ditt perspektiv, allt annat vore orimligt. Ställ dig och titta i någon valfri liten ort 10 mil från Stockholm så får du ett annat perspektiv.

:crysmile:

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Statistik finns ju och den länkade jag till längre upp:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/trenden-haller-i-sig-fler-flyttar-fran-stockholm-an-till

Väldigt många av de jag växte upp med, gått i skola med och många 25-35åringar på jobbet flyttar ifrån Stockholm.
Mycket tack vare att villaboende i ett relativt svenskt och tryggt område är för dyrt för de trots två bra heltidslöner.

De som bor kvar och samtidigt trivs har haft förmånen att ha en väldigt bra inkomst en bra bit över medel, lite arv, bra vinster från tidigare boende att de tex har kunnat köpa radhus på Lidingö, mindre villa i Nockeby, villa i gamla Enskede, Täbys finare delar etc.

Sedan så gäller ju detta givetvis inte alla, men trenden är tydlig.
Vi funderar tom själva på att flytta ut som utvecklingen ser ut nu.

Jag har vuxit upp i Stockholm, är född här och 40+.
Så jag har sett utvecklingen på nära håll.

• Gilla
  • Älska
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
A
Inflyttningen har alltså ökat mer än utflyttningen vilket har minskat gapet, men fortfarande är det fler som flyttar ut än in.
Låter motsägelsefullt.

Jag har vuxit upp i Stockholm, är född här och 40+. Så jag har sett utvecklingen på nära håll.
Samma här och jag har inte sett den utvecklingen överhuvudtaget. Snarare tvärtom. Närförorterna är hetare än någonsin och växer så det knakar.

Min erfarenhet är att många försöker flytta innan barnen börjar skolan. Det var ett rejält svinn sista två åren i förskolan. När de flyttar hamnar de ofrivilligt i villa, ofta i närheten av sin uppväxtort. Några hamnade i andra kommuner i närheten.

Ingen av de föräldrar jag pratade med var egentligen intresserade av villa eller liv i periferin. Bristen på lägenheter gjorde att de inte hade något val. De såg ingen chans att få en hyres fyra till rimligt pris och ville inte, eller hade inte möjlighet, att ta de lån som behövts för en bostadsrätt. Anekdotisk bevisföring men tydligt där jag bor i Stockholm.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
makhno_ makhno_ skrev:
Min erfarenhet är att många försöker flytta innan barnen börjar skolan. Det var ett rejält svinn sista två åren i förskolan. När de flyttar hamnar de ofrivilligt i villa, ofta i närheten av sin uppväxtort. Några hamnade i andra kommuner i närheten.

Ingen av de föräldrar jag pratade med var egentligen intresserade av villa eller liv i periferin. Bristen på lägenheter gjorde att de inte hade något val. De såg ingen chans att få en hyres fyra till rimligt pris och ville inte, eller hade inte möjlighet, att ta de lån som behövts för en bostadsrätt. Anekdotisk bevisföring men tydligt där jag bor i Stockholm.
Det låter i och för sig som ett troligt scenario i väldigt många fall. Att köpa en större lägenhet eller villa i Stockholms närförorter är extremt kostsamt. Här i mitt område får du punga ut 8-9 miljoner för en skolåda till hus på 68+68 kvm och den lägenheten vi sitter på har ett marknadsvärde på 8+ miljoner. Visserligen en nyproducerad femma, men egentligen inget märkvärdigt förutom läget kanske.

Har man inte råd finns inte många andra alternativ. Att bilda familj utanför Stockholm kan då nog kännas som ett rimligt val om man inte vill bilda familj i någon av förorterna och det är det nog egentligen få som är verkligt sugna på med tanke på hur utvecklingen ser ut i Sverige.

Känslig fråga, men är detta vad de kallar "white flight"?

danniee skrev:
Känslig fråga, men är detta vad de kallar "white flight"?
Verkligen inte där jag bor. Folk i gemen är snarare oroliga över att området utarmas och blir allt mer medelklass vitt och homogent. De som har råd att köpa de större bostadsrätterna och hyra de nyproducerade lägenheterna är alla likadana. Det gör att området tappar sin stadsmässighet och blir oattraktivt för de som gillar att bo i städer. I ärlighetens namn är det redan ganska långt gånget.

Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Verkligen inte där jag bor. Folk i gemen är snarare oroliga över att området utarmas och blir allt mer medelklass vitt och homogent. De som har råd att köpa de större bostadsrätterna och hyra de nyproducerade lägenheterna är alla likadana. Det gör att området tappar sin stadsmässighet och blir oattraktivt för de som gillar att bo i städer. I ärlighetens namn är det redan ganska långt gånget.
:surprised: Första gången jag hör den vinklingen. Men så bor jag i ett villaområde i Stockholms utkant granne med ett utsatt område med hyresrätter. Många av de nyproducerade HR har så hög hyra och ligger så avsides att de inte är attraktiva och har fyllts med hyresgäster vars hyra betalas av det med skattemedel. Den onda cirkeln är sluten. Jag har alltså diametralt motsatt bild, men så är vi nog inte grannar heller. Eller har samma definition på vad som är oattraktivt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.