Den här diskussionen om byggregler för en trädkoja är utbruten ur projekttråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-en-traedkoja.318482/
/Moderator

———-

Hmm, ett par frågor/kommentarer:
- Hur är det med bygglov? Det finns ju exempel på att kommunerna gått ut och krävt rivning av trädkojor för att de inte följer detaljplanen...
- Handräcket skyddar inte från fall över en meter...
- Att dra fast virket med gängstänger på detta sätt skyddar inte träden från skador.
- Hamnade inte balkskorna upp och ned med tanke på att kraften tas upp i motsatt riktning mot normalt?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, ett par frågor/kommentarer:
- Att dra fast virket med gängstänger på detta sätt skyddar inte träden från skador.
- Hamnade inte balkskorna upp och ned med tanke på att kraften tas upp i motsatt riktning mot normalt?
Jag tänkte att om man drar fast virket mot trädet skadar den mindre än att borra i det.
Kraften tas också från de två balkarna som korsas under. De är fast skruvade i ramen som har balkskorna.

remsan remsan skrev:
Jag tänkte att om man drar fast virket mot trädet skadar den mindre än att borra i det.
Kraften tas också från de två balkarna som korsas under. De är fast skruvade i ramen som har balkskorna.
Rörande skador på träden, så titta på denna länk:
- https://www.allas.se/tal-trad-taggtrad/
och på denna:
- https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...REbI68XSVaaQFa2sp_cTtlnmhyqYK-rT1X8hQMueBMoyg
Liknande skador skapades av en granne till mina föräldrar genom att knyta en tvättlina mellan två björkar. Den är invuxen under trädens bark idag och träden har vuxit sämre än träden i omgivningen.

Genom att sätta ett kraftigt tryck mot stammen som begränsar man tillväxten ännu mer än genom att sätta en lina. Där kan inte trädet expandera alls. Skruvar man så har oftast trädet en förmåga att trycka ut brädan när det växer. Att borra i trädet ger andra typer av skador, jag tror dock att man med den begränsade livslängd som en koja har att skruv (av giftfri legering) in i trädstammen är bättre. Men det är min högst personliga åsikt.

• Gilla
Kurre80
  • Laddar…
remsan remsan skrev:
"Trädkoja
Det finns ett rättsfall från MMD där en trädkoja bedömdes vara en byggnad. Trädkojans area var cirka sex kvadratmeter. Trädkojan var placerad cirka en meter ovanför marken och den hade en taknockshöjd på cirka fyra meter mätt från marken. Trädkojan vilade med ena kortsidan mot en balk som var fäst i två träd. Kojans andra kortsida vilade på två stolpar som stod på marken. Trädkojan stöttades därmed upp av fyra pelare varav två var träd. Domstolen ansåg att material eller höjd på de pelare en konstruktion vilar på inte är avgörande för om konstruktionen ska anses stå på marken. För att en konstruktion ska anses vara en byggnad krävs inte heller att den är byggd på en fast grund. Domstolen bedömde därför att trädkojan stod på marken. Eftersom trädkojan också var varaktigt placerad, hade väggar och tak samt var stor nog för människor att uppehålla sig i, ansågs trädkojan vara en byggnad. I det här fallet krävde kojan dock inte bygglov eftersom den var ett Attefallshus. (MMD Nacka 2017-05-31 mål nr P 6951-16)"
Det är reglerna för Attefallshus som gäller (jag skrev bygglov tidigare, men tänkte på en bygganmälan):
- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/spektakulara-trakojan-blev-for-hog-nu-ska-den-rivas

Det innebär att man inte får bygga högre än 4m och att en bygganmälan behövs. Man kan dessutom bara göra en enda anmälan om Attefallshus, oavsett om det gamla har rivits så man tar bort den möjligheten från huset om man bygger en koja under dessa reglerna.

Jag är inte ute efter att jävlas, utan vill bara att man skall vara medveten om reglerna. Detta så att man inte försätter sig i situationer liknande den som är i SVT-länken ovan...

Det är ju fantastiskt att det går att hitta massa fel i bygget :)

Jag kan tänka mig att TS faktiskt äger björkarna i fråga och därför kan ta att de tar lite skada av att trädkojan har byggts i träden. Det finns rätt många björkar i Sverige, så ur ett bevarandeperspektiv är de tnog inte hela världen om någon björk stryker med.

Härligt bygge, riktigt mysig punschveranda om inte annat.

• Gilla
Rdna och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, en rejäl skruv rakt genom stammen och gott om luft runt stammen är bättre. Träd blir ju tjockare, och tillväxtzonen liksom huvuddelen av "blodomloppet" är precis under barken/nävern.
Tänkte mest på den man hittar på nätet:

https://www.skogssverige.se/kan-man...stammarna-pa-tva-granar-for-att-bygga-en-koja

"Att genomborra en gran kan naturligtvis skada i synnerhet om det görs så att vatten kommer in i de inre delarna. Gran har t.ex inte det skydd mot röta som furan har i sin kärnved.
Det hela beror naturligtvis på vad man menar med koja och hur länge den ska finnas i sin miljö.
Trädhus byggs t ex genom att klamra runt stammen, utan genomgående bultning.

Mvh
Tom Moren"

Texten saxat från SkuggsSverige sidan, där Tom Moren är Professor Emeritus, Träteknik :)

Kan man klassad et som lekredskap så är det oftast bygglovsbefriat. Men det verkar ju tyvärr vara skillnad mellan olika kommuner.

J
Någon som har exempel på trädhus som byggts som permanentbostad i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.