Hej ! Jag undrar om våtrum byggregler i relation till elmätar/proppskåp inbyggt in i lekablockfasaden.

I mitt badrum duschblandarfästet och vattenrör är installerade in i lekabetong yttervägg.
På baksida av duschväggen är elmätar/proppskåp är inbyggd på så kort avstånd som ca 3-5 cm från vattenrör.
Efter misstänkt vattenskada revs kakel bakom duschblandarfästet och konstaterades läckage genom betong.
Jag misstänker att så nära elinstallationer får inte vattenrör installeras, men behöver expert bedömning och hänvisning till skrivna regler. Huset är byggt 2021.
jag bifogar en bild där röda ritningen markerar var elmätarskåpet placerad i betongfasaden bakom badrumsvägg.

Det syns att skåpet är inbyggt väldigt nära vattenledning.

Finns ngn här på forumet som kan hänvisa till byggregler relaterade till min fråga
Tacksam också för hänvisning till ngn myndighet som kan bedöma och hänvisa till reglerna.

• Badrumsvägg med kakel och blottlagt område där duschblandare är installerad, markerat med röd skiss för elmätarskåpets placering bakom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag uppfattar din fråga som att det sitter ett infällt elmätarakåp i den yttervägg i vilken det också ligger vattenrör. Det finns inga regler kring det, däremot ska man ju beakta risker ändå. Normalt läcker det inte från ett vattenrör inne väggen på ett sådant sätt att det har påverkan på elmätarskåpet. Du kan därför lägga vattnerör där utan att bryta mot någon regel.

Det du däremot bör fundera kring är om det är lämpligt att lägga vattenrör där pga. Frysrisk. Eftersom elmätarskåpet tar så mycket djup ur väggen är risken stor att vattenrören fryser just där. Av den anledningen kan det vara lämpligt att flytta rören eller dra dem på ett sådant sätt så att inte passerar i närheten av den köldbrygga som är.

• Gilla
Milla62 och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag uppfattar din fråga som att det sitter ett infällt elmätarakåp i den yttervägg i vilken det också ligger vattenrör. Det finns inga regler kring det, däremot ska man ju beakta risker ändå. Normalt läcker det inte från ett vattenrör inne väggen på ett sådant sätt att det har påverkan på elmätarskåpet. Du kan därför lägga vattnerör där utan att bryta mot någon regel.

Det du däremot bör fundera kring är om det är lämpligt att lägga vattenrör där pga. Frysrisk. Eftersom elmätarskåpet tar så mycket djup ur väggen är risken stor att vattenrören fryser just där. Av den anledningen kan det vara lämpligt att flytta rören eller dra dem på ett sådant sätt så att inte passerar i närheten av den köldbrygga som är.
Hej och tack för ditt svar. Som jag skrev så hände vattenläcka och det är det precis jag funderar över om det var lämpligt att installera vattenrör så nära mätarskåpet av både frysrisk , läckagerisk och alla andra tänkbara risker. Först och främst letar man i reglerna.

J Johan456 skrev:

om vattenläcka hade blivit mer dramatisk och nått skåpet och elledningar kunde det leda till allvarlig olycka? Det är väl inte bara skåpet med mätar , det går ju elledningar nånstans i närheten . Vad tror du om det? Tack

Vattenrör i yttervägg läggs på den varma sidan, innanför isolering och plast. Elskåpet, öppnas det utifrån? Både elledningar och rör ligger i täta pex rör så jag tror inte att det är något problem att de är nära (3-5cm från varandra i väggen). Men renoverar du så lägg om rören?

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
Det tror jag faktiskt inte. Ledningsinförningarna i skåpets botten är inte helt täta så skåpet hade inte fyllts med vatten, sannolikt hade inget hänt. Men är det fuktigt i skåpet över tid kan det medföra korrosion men riskerna med det är i sammanhanget små.

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Vattenrör i yttervägg läggs på den varma sidan, innanför isolering och plast. Elskåpet, öppnas det utifrån? Både elledningar och rör ligger i täta pex rör så jag tror inte att det är något problem att de är nära (3-5cm från varandra i väggen). Men renoverar du så lägg om rören?
Tack för svaret, rör kommer att läggas om utifrån bästa förutsättningarna. Jag undrar fortfarande om detta avvikelse är att betrakta som byggfel , dvs avsteg från reglerna.

M Milla62 skrev:
Tack för svaret, rör kommer att läggas om utifrån bästa förutsättningarna. Jag undrar fortfarande om detta avvikelse är att betrakta som byggfel , dvs avsteg från reglerna.
Kontakta en besiktning man så kan du få svar som är korrekt. Det finns SBR behöriga som är utbildade. Sök dör du bor, eller googla på en.

• Gilla
Milla62
  • Laddar…

Bästa svaret

Har vattenskadan uppstått pga. Att rören frusit så är det uppenbart ett byggfel.

• Gilla
Milla62 och 1 till
  • Laddar…
Ja, vad har hänt? Vet du skadeorsaken? Har ditt försäkringsbolag accepterat skadan?

Något måste ju vara felbyggt tänker jag om det byggdes 2021 och du måste riva det nu pga skada?

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Har vattenskadan uppstått pga. Att rören frusit så är det uppenbart ett byggfel.
Hur vet man att rör har frusit ? Det röret som är närmst skåpet är varmvattenrör och vattenläcka pågick långsamt vilket man gör slutsats att infästnings metallplatta har hunnit bli genomrostig innan jag upptäckte höga fuktindikeringar och sedan öppnade upp.

M Milla62 skrev:
Hur vet man att rör har frusit ? Det röret som är närmst skåpet är varmvattenrör och vattenläcka pågick långsamt vilket man gör slutsats att infästnings metallplatta har hunnit bli genomrostig innan jag upptäckte höga fuktindikeringar och sedan öppnade upp.
Ditt försäkringsbolag bör ge dig ett utlåtande om de gjorde besök? De anlitar ofta en besiktning man för att se om skadan är ersättningsbar.

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ditt försäkringsbolag bör ge dig ett utlåtande om de gjorde besök? De anlitar ofta en besiktning man för att se om skadan är ersättningsbar.
Tack , jag tjatade till försäkrings bolag i snart ett år att ngt är fel och det långsamt pågår vattenläcka och fuktindikerar runt blandarfästet trots att jag slutade använda duschen av oro för elstöt från skåpet. Dom sa att fuktindikeringar är normala i och med det är i duschen. Dom inte ens registrerat min skadeanmälan och sa att jag har bevisbördan. Så rev jag kakel och ta- da ! Syns sönderrostad metalplatta och söndersmulad gips.

M Milla62 skrev:
varmvattenledning fryser före kallvatten

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
M Milla62 skrev:
Tack , jag tjatade till försäkrings bolag i snart ett år att ngt är fel och det långsamt pågår vattenläcka och fuktindikerar runt blandarfästet trots att jag slutade använda duschen av oro för elstöt från skåpet. Dom sa att fuktindikeringar är normala i och med det är i duschen. Dom inte ens registrerat min skadeanmälan och sa att jag har bevisbördan. Så rev jag kakel och ta- da ! Syns sönderrostad metalplatta och söndersmulad gips.
Har du bilder på fuktskadan och rosten? Underlättar förståelsen

• Gilla
Milla62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.