N
Hej.
Trähus med frånluiftsvärmepump och de nya energikraven. Trähuset står på en bottenvåning uppmurad med lättklinker med isolering i mitten. Puts på in och utsida. Trähuset utifrån -in. 2x 22mm stående panel-34mm liggande regel/luftspalt-vindduk.-170x45 - byggplast-45x45 liggande- OSB/plywood- gips.
170+45mm isolering med plasten emellan. Har varit väldigt noga med att få all plast tät.

Nu ska jag börja med bottenvåningen, har plastat under golvbjälklaget /bottenvåningens tak och sen satt dit 38x70 läkt
MEN hur ska jag göra nu ?
Ska väggplasten ansluta på bottenvåningens takplast ? eller litar man på att hammarband och alt där i botten av trähuset är tätt ? (sitter som där mjuk cellplast-syllisolering runt om)
Golvet ska vara 22mm golvspån som ska limmas så det böir väl rätt tätt mellan våningarna där.

Första tanken var att bara låta väggplasten gå ut under golvspånet ca 40-50mm ? eller ska plasterna gå ihop ?:D

N
En bild säjer ju mer så här kommer en frågebild.
Jag har sökt och hittat, men det blev lite blandat Ja och Nej. Men det lutar åt att inte sätta byggplast i mellanbjälklaget, utan dra ner väggens plast ner mot syllen och göra tätt där med isolering även bakom givetvis.
Min ritning från "husleverantören" visar att det ska vara plast där, men å andra sidan är huset inte avsett att sättas uppe på en murad våning från början heller...
Sen har jag 2 varma och ev. fuktiga utrymmen i bottenvåningen. Tvättstuga och maskinrum med vattenautomatik och vp.
Kanske bör vara plast där iallafall ?
Ritning av byggnadssnitt som visar isolering och potentiell placering av byggfolie/plast i ett mellanbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ritning av en byggnadssektion som visar isolering, byggfolie/plast och uppvärmt utrymme i relation till golv och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.