Har renoverat och haft mig senast åren och har kommit till ett relativt litet projekt som dock får mig att fundera. Jag plockar nu bort en klädkammare på ovanvåningen, klassiskt 70-tals hus med 1,5 plan på 165 kvm. Ovanvåningen har varit totalt täckt av träpanel där jag nu slängt upp renoveringsgips, blivit skitbra! Jag tog bort några panelbitar när vi höll på och jag ser byggplast överallt vilket jag förväntade mig. Men nu när vi tar bort klädkammaren så har klädkammarens väggar byggplast, men själva väggen inuti klädkammaren mot kattvinden ingen vilket känns märkligt. Varför skulle man satt byggplast i innerväggar man lämnat ytterväggen mot kattvinden?
Detta får mig att klura på lite hur jag ska gå tillväga. Ska jag ta ner lagret panel/gips mot kattvinden och sätta på byggplast för att sen gips upp, eller skulle jag helt enkelt kunna sätta upp byggplast på själva gipsväggen inne i klädkammaren och sen renoveringsgips ovanpå det? Med bilden försöker jag visa var det är byggplast (det blåa) och var det inte är.
Detta får mig att klura på lite hur jag ska gå tillväga. Ska jag ta ner lagret panel/gips mot kattvinden och sätta på byggplast för att sen gips upp, eller skulle jag helt enkelt kunna sätta upp byggplast på själva gipsväggen inne i klädkammaren och sen renoveringsgips ovanpå det? Med bilden försöker jag visa var det är byggplast (det blåa) och var det inte är.
Jag gissar att klädkammaren var kall, dvs inte uppvärmd.
Då var det korrekt att dra plasten så, för man behöver plasten där temperaturskillnaden uppstår, för att det inte ska kondensera ut vattenånga från inomhusluften till vatten där temperaturen sjunker.
Ska klädkammaren vara uppvärmd så bör ångspärren flyttas, eller kompletteras med en ny där den nya gränsen mellan varmt och kallt går.
Då var det korrekt att dra plasten så, för man behöver plasten där temperaturskillnaden uppstår, för att det inte ska kondensera ut vattenånga från inomhusluften till vatten där temperaturen sjunker.
Ska klädkammaren vara uppvärmd så bör ångspärren flyttas, eller kompletteras med en ny där den nya gränsen mellan varmt och kallt går.
Liknande trådar
-
Sockel till garage, armering eller inte, stenlim eller murbruk
Grund & Markarbeten -
Primer eller inte till källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Ska man eller ska man inte ta bort gamla golvet?
Golv -
Hur göra? Puts på källarvägg eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byggplast innanför gipset eller inte?
Badrum