Martin_B
Jehu skrev:
Hade en bod som skulle byggas om till gäststuga. Svågern skulle sätta in ett fönster, och gjorde det med vattenpass.
Det vara bara det att boden lutade rätt kraftigt, så fönstret hamnade på sniskan när man jämför med dörren.
Och nån gång kanske man får för sig att räta upp boden :)
Men det går ju att montera om.
Min slutsats blev att det ska monteras med samma eventuella lutning som fasaden.
Men man får se praktiskt på det hela.
Meurman får montera med samma lutning som fasaden, så det blir rätt när han har lyft "rätt" hela huset lite längre fram :D

Meurman, inte skall du acceptera en sned vägg! Du får lyfta huset så väggen blir i lod! haha
 
Har en dörr där väggen lutar satan, gjorde en kompromiss så den precis går att öppna utan att ta i.
Och trollade lite med fodret så att det inte sticker i ögat.
Men den väger inte hundra kilo, gjorde den det skulle jag nog ha den i lod :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Nu har jag lyckats flytta dörren lite och börjat sätta upp nya badrumsväggen. Börjat skotta i lite isolering också!
Renoveringsprojekt av badrum med ny vägg och isolering inuti en byggnadsstruktur under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med förflyttning av en dörröppning och uppsättning av en ny vägg, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med ny vägg i badrum, flyttad dörröppning och pågående isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med ny väggkonstruktion och isolering i ett rum, verktyg och stegar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
Tack för uppdatering! Lika spännande varje gång!

Vill ge lite tips.

Isoleringen:

Se till att banka isär och fluffa upp isoleringen ordentligt så det ligger fluffigt mellan bjälkarna.
När du har fyllt upp jämnt, så börja gå runt och stampa ner det så gott det går. Komprimera det helt enkelt.
Du kommer märka att det sjunker till nästan hälften eller däromkring. Fyll på med nytt tillfluffat spån.
Stampa ner även det. Fyll på vid behov.

Upprepa tills du är ända upp till kanten på bjälkarna.

Fördelen med denna metod är att du får en jämn och bra fördelning av isoleringen, spånisoleringen kommer inte sjunka med tiden, varför luftvandring under golvet förhindras, samt att du kommer få bättre värme- och ljudisolering.


Avväxling av vägg ovan ny dörröppning:

Ser att du har lagt en 45:a på flatan. Förvisso binder planken rätt bra (3"-plank?) inte minst om de är spontade och spikade, men 45mm är väl klent. Det medför att stabiliteten minskar i vägg och i värsta fall golv ovanpå, beroende på hur det är byggt. Nu är den väggen längs med bjälklaget, men med lite otur så kan en bjälke vara skarvad rätt ovanför med anledningen att det "ändå fanns en vägg under". Inte helt ovanligt har jag förstått.

Du kan med fördel använda materialet från väggen efter du har gjort upp en öppning, och lägga ett av de planken som avväxling. Det är fint gammalt trä som är hårt och starkt. Ett sådant plank räcker bra på höjden också, ser ut att vara ca. 15-20cm breda och du kan t.o.m klyva av lite för att slippa ha den så hög.

Har själv haft ett par sådana avväxlingar i mitt hus där man har gjort det enkelt för sig med en 45:a på flatan precis som du gjorde. Och när jag gjorde om det med ca. 12-13cm breda (läs "höga" i liggande läge) plank, så blev väggen ovanför mer stabilt och ovanför en av öppningarna vilade det dessutom golvbjälkar på de planken över öppningen. Där gjorde det en enorm skillnad på våningen ovan! Från att ha skakat när man har gått, så blev det helt stumt. Just den öppningen var dock bredare än din, varför den var känsligare.

Men bara som ett tips. Försvaga inte för mycket, utan kör på samma dimensioner som originalöppningarna har.

:)
 
Martin_B skrev:
Tack för uppdatering! Lika spännande varje gång!

Vill ge lite tips.

Isoleringen:

Se till att banka isär och fluffa upp isoleringen ordentligt så det ligger fluffigt mellan bjälkarna.
När du har fyllt upp jämnt, så börja gå runt och stampa ner det så gott det går. Komprimera det helt enkelt.
Du kommer märka att det sjunker till nästan hälften eller däromkring. Fyll på med nytt tillfluffat spån.
Stampa ner även det. Fyll på vid behov.

Upprepa tills du är ända upp till kanten på bjälkarna.

Fördelen med denna metod är att du får en jämn och bra fördelning av isoleringen, spånisoleringen kommer inte sjunka med tiden, varför luftvandring under golvet förhindras, samt att du kommer få bättre värme- och ljudisolering.

Meurman: Jag håller med! Min tanke också! Ska till och med lägga en skiva lin sist uppepå längs med syllen en meter in typ, tanken är att den ska kunna "klämmas" ihop av golvet, och sedan om spånet ändå eventuellt sjunker lite till så kan den flexibla linskivan fylla igen hålrummet som kan bli! :)

Avväxling av vägg ovan ny dörröppning:

Ser att du har lagt en 45:a på flatan. Förvisso binder planken rätt bra (3"-plank?) inte minst om de är spontade och spikade, men 45mm är väl klent. Det medför att stabiliteten minskar i vägg och i värsta fall golv ovanpå, beroende på hur det är byggt. Nu är den väggen längs med bjälklaget, men med lite otur så kan en bjälke vara skarvad rätt ovanför med anledningen att det "ändå fanns en vägg under". Inte helt ovanligt har jag förstått.

Meurman: 45 mm är vad det är gjort med tidigare, i dörröppningen bredvid tex, den som jag bytte från, i samma vägg alltså. Kändes välsigt stabilt och bra så körde på samma dimension! Men kanske att man skulle ha tagit i när man ändå var där, bara det att det är så otroligt mycket "när man ändå är där" att hälften vore nog! ;) Hehe.. Men jag förstår vad du menar!

Du kan med fördel använda materialet från väggen efter du har gjort upp en öppning, och lägga ett av de planken som avväxling. Det är fint gammalt trä som är hårt och starkt. Ett sådant plank räcker bra på höjden också, ser ut att vara ca. 15-20cm breda och du kan t.o.m klyva av lite för att slippa ha den så hög.

Meurman: Jag håller med! Jag har återvänt det mesta av virket i detta hus, förutom sånt som har varit riktigt angripet förstås, som en del bjälklag etc i grunden.

Har själv haft ett par sådana avväxlingar i mitt hus där man har gjort det enkelt för sig med en 45:a på flatan precis som du gjorde. Och när jag gjorde om det med ca. 12-13cm breda (läs "höga" i liggande läge) plank, så blev väggen ovanför mer stabilt och ovanför en av öppningarna vilade det dessutom golvbjälkar på de planken över öppningen. Där gjorde det en enorm skillnad på våningen ovan! Från att ha skakat när man har gått, så blev det helt stumt. Just den öppningen var dock bredare än din, varför den var känsligare.

Men bara som ett tips. Försvaga inte för mycket, utan kör på samma dimensioner som originalöppningarna har.

:)
Har skrivit lite längre upp, vet inte om det syns så skrev "Meurman" där jag hade skrivit! :) Tack för tipsen!! Keep m coming!
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Idag har vi kört röjardag på framsidan. Tre släp med ris och en hel del häck-beskärning senare så var vi nöjda. Planen nu är att tukta den gamla ärt-häcken allt eftersom och inte låta den bli till skog.
Rensat framför hus med högar av grenar och en person nära en stege, med träd och gula hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
sibirisk ärtbuske ..giftiga frukter ...så tukta den så att den inte får frukter...den är taggig på rätt sätt för småfågel o tålig...djävlig att klippa o röja
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Hallen börjar ta form! Fick upp väggen idag och dörrkarmen. Imorn fortsätter arbetet! :D (påsklov!)
Renoveringsarbete i en hall med nyuppsatt vägg och dörrkarm, täckta golv och gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
Ser bra ut, kämpa på bara! Jag kör själv så det ryker ;)

När tror ni att ni blir helt eller nästan helt färdiga invändigt?
 
Martin_B skrev:
Ser bra ut, kämpa på bara! Jag kör själv så det ryker ;)

När tror ni att ni blir helt eller nästan helt färdiga invändigt?
Okej! :D

I Augusti/september är vi nog hyfsat klara tror jag! Men sen kommer det vara lite smågrejer kvar i några år i vanlig ordning! ;)

1 Augusti flyttar vi in, så då kommer förmodligen bygget ta fart lite mer också, då kommer perioden "jobba när hon har somnat". Nu när man lär "åka" dit och hem osv blir det lite svårare!
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Tack för trevligt tråd! Ni gör ett fantastiskt jobb!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Börjat med VA i badrummet uppe nu, elen börjar komma på plats också!
Renoveringsarbete i badrum med öppet golv och synliga VVS-installationer, verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i badrum med öppet golv och synliga VVS-installationer samt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerad elcentral med öppet lock och utdraget kablage i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Det går undan nu verkar det som (y)
 
Nu har jag äntligen fått upp dörrfoder ute! Sen har vi fått igång elen (på riktigt) ;)

Lägger in några extra detaljbilder apropå tidigare diskussion om vad man kan göra för att få fodren att se bra ut, eller åtminstone ok när det är snett osv. :)

Cirkelsåg och öronskydd på arbetsbänk med pågående arbete av träfoder, verktyg och träspån på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat mörkgrönt dörrfoder utomhus med arbetsverktyg synligt och spegeldörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av nyinstallerat dörrfoder utomhus med synlig elinstallation och snedställt foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade dörrfoder ute vid en snedvägg, detaljbild som visar foders montage och finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat dörrfoder utomhus längs med trävägg och fönster med reflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade gröna dörrfoder runt dubbla ytterdörrar med fönster på en fasad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterat dörrfoder vid en fönsterdörr med slitet trä och flagnande färg på en äldre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt dörrfoder monterat runt en fönsterdörr med synlig elinstallation och gammal fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat grönt ytterdörrsfoder i trävägg med oslipade träpaneler och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med öppen dörr monterad på en trävägg inne i ett hus, med synliga kablar och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Fy fan vilket mäktigt hus det här kommer bli. Fasad och dörrar är fantastiska.:)
 
  • Gilla
aidgen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.