Henri skrev:
Inga problem med lukt p g a luktsmitta?
Menar du från vitmögel?
 
Martin_B skrev:
Räckte det att förstärka med såpass korta reglar? Eller tog du bort hela golvet, förstärkte och hann lägga tillbaka innan du tog kortet?

Var ju en rejäl urjackning på regel nr två räknat från väggen på höger sida om fönstret. Men där får nog golvet upp en bit till så du får in lite längre reglar att förstärka med.
Inte konstigt att det sviktar om det är sådana där urjack :D

Sådana där hemska urjack görs ju ibland av okunniga när de skall anlägga avlopp etc. Sedan är det som att gå på en vattensäng liksom. Helt ofattbart. Hade ett sådant urjack i en f.d. toalett i mitt hus också. Fattar inte hur man tänker när man gör något så otroligt korkat. Där rev jag upp hela golvet och förstärkte på bägge sidor av den urjackade bjälken, o då tog jag 75mm breda reglar.
Jadå! Dom är 80 cm långa, går förbi urjackningen med en decimeter ungefär. Urstarkt nu, och då har jag bara gjort ena bjälken än så länge, ikväll ska jag göra samma sak med den andra som är urjackad, det är ganska överdimensionerat från början, spännvidd på 2 m, cc 70, 200 mm x 100 mm bjälkar typ.. :)
 
Meurman skrev:
Menar du från vitmögel?
Från rötskadorna, de luktar väl?
 
Henri skrev:
Från rötskadorna, de luktar väl?
Nej det har jag inte upplevt, däremot luktar ju fukt, men det var varit torrt i 30-35 år..
 
Sommarstugedoft. Sitter i textilier och kanske tritex. Tycker det försvinner när man haft på värmen en tid. Och med renoveringen tar doften av trä och linolja över.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Nu har jag lappat klart och lagt tillbaka sågspånet, fyllt på med lite nytt också. Blev urstarkt! Lire jobbigt att veta att det är ett litet hålrum i timmerstommen precis just där bakom, men inget som borde påverka något egentligen, vad tror ni?

Nästa steg blir att börja göra iordning det blivande badrummet tror jag. Håller er uppdaterade! ;)


Renoveringsarbete med sågspån på golvet och verktyg i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i gammalt rum med trägolv och väggar, sågspån på golvet, och väggpaneler delvis borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
kulle
Nej det lilla hålrummet spelar ingen roll alls , huvudsaken man vindtätar det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Jadå! Dom är 80 cm långa, går förbi urjackningen med en decimeter ungefär. Urstarkt nu, och då har jag bara gjort ena bjälken än så länge, ikväll ska jag göra samma sak med den andra som är urjackad, det är ganska överdimensionerat från början, spännvidd på 2 m, cc 70, 200 mm x 100 mm bjälkar typ.. :)
Ok. 10 cm förbi urjackningen är för lite egentligen. 30-40cm förbi på vardera sidan minimum säger jag rent spontant.
Har du limspikat alt. limskruvat och regeln ligger an balken ordentligt, så klarar det väl sig på håret gissar jag.
Likaså ifall du har kilat i en bit i urjackningen, som fyller ut till 100%, då blir det lite mer spänn i det.
Anledningen är p.g.a de (relativt) "extrema" krafter skarven utsätts för när förstärkningen inte går omlott tillräckligt, jämfört med när det går omlott en mycket längre bit.

Nu finns det en del annat som också binder, som tak undertill och golv ovanpå. Likväl som att bjälken förmodligen fortsätter rätt över ett annat rum så att säga, så man hade nästan kunnat kapa den rätt av och ändå stå på den. Men som ett tips, se till så du går omlott mycket längre nästa gång, 3-4 gånger så långt. Det handlar bara om att ta upp 3-4 brädor extra, så är det löst :) Spikar man ju snabbt tillbaka sen.

Pratar vi större spännvidder på 4-5 meter så bör man gå omlott ännu mer så klart.

Att bjälkarna är "överdimensionerade" från början är ju bara för samma dimension används till hela bjälklaget, man tar inte hänsyn till om spännvidden råkar bli 2 eller 6 meter. Det är dimensionerat efter den längsta spännvidden helt enkelt. :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ok. 10 cm förbi urjackningen är för lite egentligen. 30-40cm förbi på vardera sidan minimum säger jag rent spontant.
Har du limspikat alt. limskruvat och regeln ligger an balken ordentligt, så klarar det väl sig på håret gissar jag.
Likaså ifall du har kilat i en bit i urjackningen, som fyller ut till 100%, då blir det lite mer spänn i det.
Anledningen är p.g.a de (relativt) "extrema" krafter skarven utsätts för när förstärkningen inte går omlott tillräckligt, jämfört med när det går omlott en mycket längre bit.

Nu finns det en del annat som också binder, som tak undertill och golv ovanpå. Likväl som att bjälken förmodligen fortsätter rätt över ett annat rum så att säga, så man hade nästan kunnat kapa den rätt av och ändå stå på den. Men som ett tips, se till så du går omlott mycket längre nästa gång, 3-4 gånger så långt. Det handlar bara om att ta upp 3-4 brädor extra, så är det löst :) Spikar man ju snabbt tillbaka sen.

Pratar vi större spännvidder på 4-5 meter så bör man gå omlott ännu mer så klart.

Att bjälkarna är "överdimensionerade" från början är ju bara för samma dimension används till hela bjälklaget, man tar inte hänsyn till om spännvidden råkar bli 2 eller 6 meter. Det är dimensionerat efter den längsta spännvidden helt enkelt. :)
Tack för tipsen!

Håller med dig helt och hållet! Jag har gått efter att det har fungerat "som det är" i nästan 60 år, så det blir liksom en liten förbättring bara helt enkelt, "bara det känns stabilt". Men jag förstår vad du menar!

Åter igen, kommentaren du skrev precis är andledningen till att jag har den här tråden!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Vill även tillägga följande. När man har för avsikt att klinka ovanpå, så är det extra viktigt att det blir stabilt, för att fogarna inte skall spricka upp sedan.
Naturligtvis förstärker man med spångolv eller något, men är konstruktionen undertill bristfällig, så att säga, så blir inte resultatet fullgott alltid ändå. Vet en som hade precis ett sådant problem. Han fick sprickor i en del fogar bara någon eller ett par månader efter färdigställandet av badrummet p.g.a golvet inte var helt stabilt. Flytspacklet räckte inte för att stabilisera heller. Säkert extremfall, men värt att tänka på.

Du hade jacket ovanifrån och neråt, dvs. bjälken intakt i botten, ca. 1/3-del (eller lite drygt) eller hur det nu såg ut. Det gör ju så klart att i det fall du exempelvis limskruvar spånplattor ovanpå det, så skulle det förmodligen bli nästan fullgod stabilitet ändå, för spånplattorna står emot kompressionen bra, medan dragkrafterna tas upp av den kvarvarande 1/3-dels bjälken som är kvar nederst. Detta förutsätter så klart att golvbrädorna under spånplattorna är ordentligt iskruvade, samt att spånplattornas skruvar helst går ända ner i bjälkarna. Allra helst skall ju spånplattorna direkt på bjälklaget i sådant fall, men ringlar man dessutom lite lim under skivorna så lär det bli stabilt som aldrig förr :).
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Vill även tillägga följande. När man har för avsikt att klinka ovanpå, så är det extra viktigt att det blir stabilt, för att fogarna inte skall spricka upp sedan.
Naturligtvis förstärker man med spångolv eller något, men är konstruktionen undertill bristfällig, så att säga, så blir inte resultatet fullgott alltid ändå. Vet en som hade precis ett sådant problem. Han fick sprickor i en del fogar bara någon eller ett par månader efter färdigställandet av badrummet p.g.a golvet inte var helt stabilt. Flytspacklet räckte inte för att stabilisera heller. Säkert extremfall, men värt att tänka på.

Du hade jacket ovanifrån och neråt, dvs. bjälken intakt i botten, ca. 1/3-del (eller lite drygt) eller hur det nu såg ut. Det gör ju så klart att i det fall du exempelvis limskruvar spånplattor ovanpå det, så skulle det förmodligen bli nästan fullgod stabilitet ändå, för spånplattorna står emot kompressionen bra, medan dragkrafterna tas upp av den kvarvarande 1/3-dels bjälken som är kvar nederst. Detta förutsätter så klart att golvbrädorna under spånplattorna är ordentligt iskruvade, samt att spånplattornas skruvar helst går ända ner i bjälkarna. Allra helst skall ju spånplattorna direkt på bjälklaget i sådant fall, men ringlar man dessutom lite lim under skivorna så lär det bli stabilt som aldrig förr :).
Ja juste! Där lärde man sig något nytt! Just i vårt fall blir det bara trägolv här, inget badrum. :)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Skulle riva i blivande badrummet och dök på en skaplig vattenskada igen!

En del timmar senare så är det nu lappat och lagat!


Person i arbetskläder i ett rums hörn med bortriven väggbeklädnad och träspill på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med oskadda trägolv och väggar, ljust från fönster, delvis demonterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenskadade väggar med flagande färg och exponerade stolpar i ett renoveringsprojekt av ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparerad vattenskada i hörnet av ett trärum med nakna bjälkar och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat område i blivande badrum med ny vindskyddsisolering och reparerade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadade träbjälkar och plattor i ett blivande badrum med tecken på vattenskada före reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i ett badrum med ny vindskyddsplast och synliga träreglar runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Skojig tapet det var under fönstret!
 
Anna_H skrev:
Skojig tapet det var under fönstret!
Ja den ska vi försöka hitta tänkte vi! (I nytryck)
 
Har en fundering alla ni vackra och underbara kanske kan hjälpa mig med!

Våra nya ytterdörrar "livar" ju inte helt hundra med fasaden, (ville få dörrarna i lod) och väggarna är ju lite som dom är. Alltså ytterpanelen.

Hur gör man snyggast en "utslagning" eller vad man ska kalla det, för att inte få en glipa mellan karm och foder?

Jag är på akuten just nu efter tuppbett, men kan försöka fota lite när jag kommer förbi huset imorn! :)

Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.