1 977 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Byggnadskreditiv - förfrågan hur?
Hej,
Om man ska kolla med lite olika banker ang byggnadskreditiv till nybyggnation av hus vad ska man fråga dem då?
Så att man kan jämföra dem på bästa sätt?
frågor förutom ev uppläggningsavgift, kostnader som tillkommer om man går in och gör ändringar i kreditivet?
Tacksam för era tips!
Om man ska kolla med lite olika banker ang byggnadskreditiv till nybyggnation av hus vad ska man fråga dem då?
Så att man kan jämföra dem på bästa sätt?
frågor förutom ev uppläggningsavgift, kostnader som tillkommer om man går in och gör ändringar i kreditivet?
Tacksam för era tips!
När jag skulle skaffa ett byggnadskreditiv skulle det inte bli några andra avgifter än ränta 3% på uttaget belopp. Sedan någon vecka efter när jag skulle teckna det då kom det visst uppläggningsavgift (som min bankman iofs satt till noll), ränta förutom ovanstående typ 0,7 eller 1% på hela beloppet. Då gick jag därifrån.
Så kontrollera både en och två gånger vad som faktiskt tillkommer. Det är hopplöst att få ut ett svar av vad saker kommer kosta på banken.
För min del värderade jag upp huset direkt, lånade så mycket jag kunde, renoveringen blev betydligt billigare än beräknat och jag investerade överblivet belopp på börsen. Med senaste årens uppgång på börsen är det bästa affär jag gjort. Tyvärr finns ju inte den möjligheten om du inte har någon säkerhet.
Så kontrollera både en och två gånger vad som faktiskt tillkommer. Det är hopplöst att få ut ett svar av vad saker kommer kosta på banken.
För min del värderade jag upp huset direkt, lånade så mycket jag kunde, renoveringen blev betydligt billigare än beräknat och jag investerade överblivet belopp på börsen. Med senaste årens uppgång på börsen är det bästa affär jag gjort. Tyvärr finns ju inte den möjligheten om du inte har någon säkerhet.
Ja det är lite det man är rädd för att det alltid ska tillkomma "extra kostnader" även om man tycker att man varit noga.
Och när man bygger helt nytt hus så vill man ha med de kostnaderna redan i kalkylen Vi har ett hus redan som vi ska sälja isf men frågan är om man ska ringa runt till olika banker och bolåneinstitut för att sedan be dem maila över en offert till sig.
Vilken tur att du är lite kunnig inom börsen då så att det ger resultat med
Och när man bygger helt nytt hus så vill man ha med de kostnaderna redan i kalkylen Vi har ett hus redan som vi ska sälja isf men frågan är om man ska ringa runt till olika banker och bolåneinstitut för att sedan be dem maila över en offert till sig.
Vilken tur att du är lite kunnig inom börsen då så att det ger resultat med
Du ska fråga om:
Hanteringskostnad
Kontraktsränta
Dispositionsränta
Värderingskostnad
Får du inga bra och tydliga svar så byt bank!
Sen ska du självklart fråga vad mer banken kan erbjuda dig, billigare försäkringar, gratis internetbank, bankkort, livsbesiktningar... listan kan göras lång med vilka påhitt de har.
Hanteringskostnad
Kontraktsränta
Dispositionsränta
Värderingskostnad
Får du inga bra och tydliga svar så byt bank!
Sen ska du självklart fråga vad mer banken kan erbjuda dig, billigare försäkringar, gratis internetbank, bankkort, livsbesiktningar... listan kan göras lång med vilka påhitt de har.
Tack var hos en bank igår och fick svar på en hel del De sa att givetvis går det att ta bort en del kostnader och de var väldigt intresserade av att erbjuda oss det bästa.
Ska till en bank på tors med,
Har pratat med ett flertal och det märkliga är att när man väljer att bygga på delad entreprenad som vi tänker göra är inte alla banker intresserade. De säger stopp direkt.
Man kan ju undra varför det är så egentligen?!
Ska till en bank på tors med,
Har pratat med ett flertal och det märkliga är att när man väljer att bygga på delad entreprenad som vi tänker göra är inte alla banker intresserade. De säger stopp direkt.
Man kan ju undra varför det är så egentligen?!
Flors, dom tvivlar troligen att ni har kompetensen att själv driva ett bygge. Det krävs ju lite insikt i processen för att kunna samordna dom olika yrkesgrupperna så att alla kommer in vid rätt tidpunkt och göra det i så god tid att entreprenörerna har tid att anpassa sina jobb så att dom har tid att komma just den dag/vecka som ni vill.
...samt att grejerna passar ihop. Extremexemplet skulle väl vara att man beställer prefabhus och grund av olika leverantörer och att huset sedan inte passar ihop med grunden. Kostnaden för att korrigera detta faller då på byggherren, dvs dig.
Swedbank och SEB
Nu är det så att vi har kompetens inom bygge,
Maken är murare/plattsättare/snickare
Svärfar är Produktionschef på Skanska
Makens bror är Elektriker
Bästa vännerna är plåtslagare, målare, byggnadsingenjör så vi har minsann kontakter och kan en hel del själva.
Nu är det så att vi har kompetens inom bygge,
Maken är murare/plattsättare/snickare
Svärfar är Produktionschef på Skanska
Makens bror är Elektriker
Bästa vännerna är plåtslagare, målare, byggnadsingenjör så vi har minsann kontakter och kan en hel del själva.
Liknande trådar
-
bygga nytt hus - bolån eller byggnadskreditiv?
Köpa & Sälja hus -
Byggnadskreditiv - lägga om till bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byggnadskreditiv lån till husbygget - så tänker banken
Artikelkommentarer -
Byggnadskreditiv - vilken bank ska vi välja?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Offertförfrågan - FÖR tydlig och "skarp"??
Fritidshus