2 414 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Byggnadskredit - vi hamnar under budget, ta del av insatsen till annat....?
Vi bygger hus, Alla kostnader är nästan spikade, och vi kommer hamna mellan 1-200k UNDER budget. (ja, låter märkligt, men jag är pessimist och la budgeten med stora utrymmen för oförutsedda utgifter - som alltså inte kommit)
Vi har en egen insats på 36% av kostnaden för huset. Nu när vi har lite 'över' funderar jag på att ha kvar byggnadskrediten/bolånet på samma summa, och använda en del (60k) av insatsen till en hästtransport. Detta skulle minska vår andel med under 1% (ner till 35,3%).
Behöver jag dra detta med banken, eller skiter de i vilket så länge vi inte utökar byggnadskrediten?
Vad vår ränta hamnar på hänger väl ändå på vad huset värderas till när det är klart?
Vi har en boränta på 1.3 % på lånet när huset är klart, att ta en transport på avbetalning drar 3.45 % i ränta så detta är ju ett mkt bättre alternativ...
Vi har en egen insats på 36% av kostnaden för huset. Nu när vi har lite 'över' funderar jag på att ha kvar byggnadskrediten/bolånet på samma summa, och använda en del (60k) av insatsen till en hästtransport. Detta skulle minska vår andel med under 1% (ner till 35,3%).
Behöver jag dra detta med banken, eller skiter de i vilket så länge vi inte utökar byggnadskrediten?
Vad vår ränta hamnar på hänger väl ändå på vad huset värderas till när det är klart?
Vi har en boränta på 1.3 % på lånet när huset är klart, att ta en transport på avbetalning drar 3.45 % i ränta så detta är ju ett mkt bättre alternativ...
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Fast jag skulle nog ändå försöka behålla de där 60 000 för oförutsedda kostnader. Skillnaden mellan att betala 3,45% för vagnen ger en kostnad på typ 100 kr i månaden.
När du väl sitter i huset med placerade lån, och tomten planerad osv. Om du då har en överlikviditet på 60 000, så slutbetala vagnen då.
Med nuvarande prisutveckling på hus, så finns ju en risk att du får en oväntat låg värdering när det är dags att placera bolånet.
När du väl sitter i huset med placerade lån, och tomten planerad osv. Om du då har en överlikviditet på 60 000, så slutbetala vagnen då.
Med nuvarande prisutveckling på hus, så finns ju en risk att du får en oväntat låg värdering när det är dags att placera bolånet.
H hajnor skrev:Vi bygger hus, Alla kostnader är nästan spikade, och vi kommer hamna mellan 1-200k UNDER budget. (ja, låter märkligt, men jag är pessimist och la budgeten med stora utrymmen för oförutsedda utgifter - som alltså inte kommit)
Hej en helt annan fråga, vilken bank har ni som erbjuder den fantastiska räntan?
Liknande trådar
-
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Artikelkommentarer -
Vända på dörr - handtag hamnar fel
Fönster & Dörrar -
bygga nytt hus - bolån eller byggnadskreditiv?
Köpa & Sälja hus -
Kapa pordrän-skivor så de hamnar under mark?
Grund & Markarbeten -
Markarbete när plattan hamnar 50-70cm ovanför befintlig nivå.
Grund & Markarbeten