Hej
Jag frågade kommunen om hur stor attefalsshus jag kan bygga och fick det här svaret:

Ett attefallshus får inte vara större än 25 kvm och du behöver grannars godkännande om det placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Tomten får bebyggas med 150 kvm byggnadsarea varav uthus inte får vara större än 40 kvm.

Det som står på tomten är ett 1,5 planshus 142 kvm sammanlagd. Byggnadsytan är ca 114 kvm. Det finns en altan som är ca 20 kvm. Ett garage som är på 25 kvm.
Jag har 2 alternativ. Alternativ 1 bygga ett fristående attefallshus alternativ 2, bygga ut garage byggnaden med 25 kvm. Fördelen med alternativ 2 är att jag kan slå ihop en del av garaget med det nya bygget och få större bo area.
Frågan är hur jag ska tolka kommunens mejl ? Vad menas med uthus inte större än 40 kvm ?

Glöm alternativ 2.

Attefallshus får aldrig byggas ihop med andra byggnader.
Skulle du söka bygglov för att bygga ut garaget med 25kvm så kommer du bryta mot både 40kvm och 150kvm-regeln.
Andra meningen i kommunens svar har inget med Attefall att göra utan gäller vanliga bygglovsärenden.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
jlind74 jlind74 skrev:
Glöm alternativ 2.

Attefallshus får aldrig byggas ihop med andra byggnader.
Skulle du söka bygglov för att bygga ut garaget med 25kvm så kommer du bryta mot både 40kvm och 150kvm-regeln.
Andra meningen i kommunens svar har inget med Attefall att göra utan gäller vanliga bygglovsärenden.
Tack för det.
För fristående attefallshus har jag fortfarande 2 alternativ som på bilden.Alt 1 bakom garaget alt 2 vid infarten. Alt 1 behöver grannarnas godkännande men inte alt 2. Vad tycker du om det ?

Luftfoto av en fastighet med två markerade områden för potentiella attefallshus, alternativ 1 vid garaget och 2 vid infarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

windestal
Det ser ut som att även alternativet med Attefallaren mot gatan är närmare tomtgräns än 4,5 meter. Då blir det markägaren till vägen som är den granne som ska tillfrågas och godkänna. Är det kommunen brukar det vara omöjligt, då de brukar ha princip att aldrig ge sådana godkännanden, utan man får söka bygglov istället...
Så tyvärr har du nog bara bakom garaget som möjlighet. Då gäller det att båda grannarna går med på det. Det är trångt ut, hur långt får du kvar till tomtgräns på de två sidorna? Du ska ju klara att sköta underhåll från din egen tomt. Blir också trångt under bygget, men snälla grannar kanske godkänner lite "invasion" just under byggtiden.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Håller med om att det ser ut att bli svårt med 4,5 meters regeln mot vägen, men det är svårt att uppskatta på en bild.

Skulle bägge fungera får du väl fundera på vad du skall ha byggnaden till, är det en bostad? Skall den användas inom familjen skulle jag nog försöka lägga den bakom garaget medan om den skall hyras ut så skulle jag försöka lägga den nära vägen.

Är det en bostad så är det planerat att utöka max storlek till 30kvm för Attefall.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hej
Jag frågade kommunen om hur stor attefalsshus jag kan bygga och fick det här svaret:

Ett attefallshus får inte vara större än 25 kvm och du behöver grannars godkännande om det placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Tomten får bebyggas med 150 kvm byggnadsarea varav uthus inte får vara större än 40 kvm.

Det som står på tomten är ett 1,5 planshus 142 kvm sammanlagd. Byggnadsytan är ca 114 kvm. Det finns en altan som är ca 20 kvm. Ett garage som är på 25 kvm.
Jag har 2 alternativ. Alternativ 1 bygga ett fristående attefallshus alternativ 2, bygga ut garage byggnaden med 25 kvm. Fördelen med alternativ 2 är att jag kan slå ihop en del av garaget med det nya bygget och få större bo area.
Frågan är hur jag ska tolka kommunens mejl ? Vad menas med uthus inte större än 40 kvm ?
Har du inte redan byggnadsyta på 139 kvm av 150 tillgängliga? Du får alltså bygga max 11 kvm byggnadsyta till, det är maxytan på ditt attefall/friggebod

Hemmakatten
Attefallshus får man bygga utöver vad detaljplanen har för begränsningar.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Det ser ut som att även alternativet med Attefallaren mot gatan är närmare tomtgräns än 4,5 meter. Då blir det markägaren till vägen som är den granne som ska tillfrågas och godkänna. Är det kommunen brukar det vara omöjligt, då de brukar ha princip att aldrig ge sådana godkännanden, utan man får söka bygglov istället...
Så tyvärr har du nog bara bakom garaget som möjlighet. Då gäller det att båda grannarna går med på det. Det är trångt ut, hur långt får du kvar till tomtgräns på de två sidorna? Du ska ju klara att sköta underhåll från din egen tomt. Blir också trångt under bygget, men snälla grannar kanske godkänner lite "invasion" just under byggtiden.
Det finns en meter marginal till grannen bakom garaget och en halvmeter till grannens tomt till vänster om garaget. Garaget står precis vid deras tomtgräns. Jag kan iofs flytta attefallshuset närmare mitt hus och intill garaget så att det blir mer marginal till grannarna.
Från början hade jag tänkt att bygga om garaget till boende och fixa en carport för bilen. Men det känns mer krångligt än att sätta dit en nyckelfärdigt hus.

Du har koll på att det from 1 mars går att bygga 30 kvm attefall för bostadsändamål?

jlind74 jlind74 skrev:
Håller med om att det ser ut att bli svårt med 4,5 meters regeln mot vägen, men det är svårt att uppskatta på en bild.

Skulle bägge fungera får du väl fundera på vad du skall ha byggnaden till, är det en bostad? Skall den användas inom familjen skulle jag nog försöka lägga den bakom garaget medan om den skall hyras ut så skulle jag försöka lägga den nära vägen.

Är det en bostad så är det planerat att utöka max storlek till 30kvm för Attefall.
Ja, det ska bli en bostad. Hyra ut den till att börja med sen kan sonen flytta in när det blir dags för det. Med tanke på nya reglerna då blir det 30 kvm. Mejlet till kommunen är nåt år gammalt.
Från huset till vägen mäter jag till 12 meter. Jag kan flytta attefallshuset närmare huset (alternativ 3 gul). Då har jag inget att göra varken med kommunen eller grannarna. Bakom garaget blir mer diskret. Jag har inte frågat grannarna än men jag tror inte grannen till vänster har något emot det. De bakom garaget blir är svårare.
Garaget är 4 meters bred och till grannens tomt är det ca 7,5 meter. Ett 6x5 attefallshus skulle passa bra där.

Flygfoto över en fastighet med markerade områden för placering av ett attefallshus nära huvudbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mexitegel mexitegel skrev:
Du har koll på att det from 1 mars går att bygga 30 kvm attefall för bostadsändamål?
Jo, därför har jag väntat med det tills nu.

Appendix Appendix skrev:
Har du inte redan byggnadsyta på 139 kvm av 150 tillgängliga? Du får alltså bygga max 11 kvm byggnadsyta till, det är maxytan på ditt attefall/friggebod
Som Hemmakatten skrev Attefall är utöver detaljplan.

Hemmakatten
mexitegel mexitegel skrev:
Har detta förslag från regeringen verkligen klubbats igenom i riksdagen?

Nej, inte ännu men det verkar väldigt sannolikt att det går igenom.

L Lars48 skrev:
Som Hemmakatten skrev Attefall är utöver detaljplan.
Gäller det verkligen även när du har andra byggnader på tomten?

Jag ser att det skrivits att det är utöver byggrätten. Men jag hittar varken var det står och om det gäller även när det finns andra fristående byggnader på tomten utöver manbyggnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.