::) Hejsan,

Jag har en lite fundering som dök upp idag.

Jag har läst på detta forum hur alla förhandlar med olika banker om bästa räntor och amorterings policies osv. Vad jag undrar är om ni gör detta innan byggnadskreditivet startas upp, och då på byggnadskreditivets ränta?? för när man börjar bygga huset kan ju banken inte utlova några räntor, dessa blir ju beroende på ränteläget när huset är klart, ex om 5 månader. Vilken ränta förhandlar ni om??

En bank kan ju ge bäst ränta vid ett tillfälle och dåligt vid en annan tidpunkt.

Eller, är det så att ni tar ett byggnadskreditiv i en bank, för att sedan när huset är klart, placerar lånet (nya banken löser in byggnadskreditivet från er gamla bank) i en ny bank som ger er bästa ränta och dyl??

Jag är förstår inte detta riktigt. Vore snällt om någon kunde förklara hur det fungerar!!

Mvh Willan
 
Vi har bara pratat med en bank, för vi är väldigt nöjda med vår "bankkvinna", tror att det är värt en hel del.
Tror att vi fick skaplig ränta på vårt byggnadskreditiv, 4,9%.

Vad boräntan blir när lånet läggs om till bolån, vet man ju inte, det beror ju på ränteläget vid det tillfället, som du skrev.

Däremot kan man ju förhandla om hur mycket av lånet som blir bottenlån, och vilken ränterabatt man får.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.