E
Skrivet av: Linus

Låter som ett mycket bra initiativ av Byggmax!
 
E
Skrivet av: Johan

Vad är skillnaden med att köpa tjänst från en hantverkare och be om ett fast pris?
 
E
Skrivet av: billy_baver

Som jag förstår skillnaden tänker ByggMax leverera och fakturera arbete och material i ett "paket". Vilket låter hittills oprövat.
 
E
Skrivet av: Lars

Felet med fast pris är att hantverkaren tar höjd för allt som kan hända o lite till vilket gör att man betalar för mycket! Hitta en hantverkare som man har förtroende för o kör löpande räkning. Betalar sig 99 ggr av 100!
 
E
Skrivet av: Linus

Det stämmer ju i det fallet då hantverkaren inte är konkurrensutsatt. Men tittar du på byggbranschen i stort så är ju de flesta jobben ersatta efter fast pris. Den genomsnittliga vinstprocenten för ett stort byggföretag som NCC, Skanska blir runt 2% per år, eftersom en hel del projekt går back. Hade situationen varit detsamma när en privatperson ska renovera ett kök hemma så hade ju fast pris också kunnat innebära ett lägre pris vissa gånger.

Fördelen med ett fast pris är ju dessutom att man vet vad det kommer kosta, förutsatt att man inte ändrar på något. Eftersom hantverkarna tar höjd för allt möjligt betyder det ju att de själva har svårt att uppskatta tider, det blir ju då ännu svårare för privatpersonen. Har man då bara en viss summa att röra sig med så vågar man kanske inte chansa på en rörlig ersättningsform.
 
E
Skrivet av: Johan

Jag hoppas byggmax anställer bra hantverkare, då prioriteringen bör ligga i det och därefter i priset.
 
E
Skrivet av: Matsa

Man får ju va man betalar för!!! Vadå dåligt rykte? Jaja, man vet ju vad detta är... reklam...
 
E
Skrivet av: DG

Men det finns ju inga bra hantverkare! En uslare bransch får man leta efter!
 
E
Skrivet av: Tommy

Detta är en artikel som är väldigt vinklad.
Beijer och byggmax kör med samma koncept och det innebär att kunden som köper grejer på byggvaruhuset får möjlighet att köpa en pålitlig entreprenör som byggvaruhuset upphandlat en timpeng med. Sedan kan beställaren avtala fasta priser för arbetet men dessa fasta priser sätts efter bedömning av företaget som utför arbetet. Sen finns det fasta priser för vissa moment.. Typ kranbyte,fönsterbyte m.m.
 
E
Skrivet av: Johan

DG: visst finns det bra hantverkare, tyvärr är dom fullbokade lång tid framöver och många vill helst inte arbeta mot privatpersoner, pga. det ska diskuteras om 100-lappar hit o dit, prutas (-jag är ju bekant med din gamla skolkamrat) osv.
Då är det bekvämare att arbeta som UE mot företag som ser till kvalitén och att tidsplanen hålls.
Är själv ingen hantverkare, men så har jag uppfattat det, och förstår tanken.
 
E
Skrivet av: Tommy

Johan: det är ingen skillnad, enda skillnaden är att du förmodligen betalar mer om du går via byggmax.
Men då får du ju en "pålitlig" installatör... Skiljer säkert från olika byggmax, men det bör ju endast skriva samarbetsavtal med företag som de litar på..
 
E
Skrivet av: berra

Mnjaaaa, Då ska ju både byggmax och hantverkaren tjäna pengar på affären, så det blir nog inte så himla mycket billigare...
 
E
Skrivet av: Nimajneb

Undrar vad ByggMax fick betala för denna lilla artikel.
Rätt rubrik kanske hade varit att ByggMax följer Beijer och XL bygg med att erbjuda fastpristjänster.
 
Byggmax fick ingenting för denna artikel. Det är jag som väljer ut nyheterna och att ett byggföretag börjar sälja hantverkartjänster i paket ut till kund tyckte jag kunde vara intressant för de som tar in offerter för sina renoveringsprojekt. Det hade det varit även om företaget hette XL eller Beijer. Rubriken säger heller inte att Byggmax är ensamma i Sverige om att erbjuda denna tjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.