Hej gänget,
Hoppas jag kan formulera mig så att folk förstår. Jag vill göra lite ritningar till mitt bygglov. Det är idag en carport som vi vill bygga in så att det istället blir ett sovrum. Jag bifogar två bilder så ni ser vad jag menar.
Nu till frågan, vad lyckas jag inte få rätt skala när jag väl skriver ut pappret med ritningen? 18m på ritningen blir inte 18cm på linjalen efter utskrift?
Har testat att rita i roomsketcher och där drar man ju linjer efter antal meter. Ex drar jag linjerna så jag får en rektangel exvis 8x18 meter. Hur gör jag så den sen skrivs ut så att den blir 8x18cm på pappret??
Har googlat och sökt, testat med både Adobe och paint och diverse olika inställningar i skrivaren. Blir inte bra.
Hur vet man vad roomsketcher ketcher ritar i för skala?
Laddar upp bilder både från print och roomsketcher. Har även ritat för hand med linjal, scannat in och sen fyllt i text i paint.
Hoppas jag kan formulera mig så att folk förstår. Jag vill göra lite ritningar till mitt bygglov. Det är idag en carport som vi vill bygga in så att det istället blir ett sovrum. Jag bifogar två bilder så ni ser vad jag menar.
Nu till frågan, vad lyckas jag inte få rätt skala när jag väl skriver ut pappret med ritningen? 18m på ritningen blir inte 18cm på linjalen efter utskrift?
Har testat att rita i roomsketcher och där drar man ju linjer efter antal meter. Ex drar jag linjerna så jag får en rektangel exvis 8x18 meter. Hur gör jag så den sen skrivs ut så att den blir 8x18cm på pappret??
Har googlat och sökt, testat med både Adobe och paint och diverse olika inställningar i skrivaren. Blir inte bra.
Laddar upp bilder både från print och roomsketcher. Har även ritat för hand med linjal, scannat in och sen fyllt i text i paint.
Det var många år sen jag behövde skicka in sådant dsom papper, men då labbade jag med skrivarinställningarna tills det blev rätt bara: Valde "manual scaling" och fick sen labba lite och prova mig fram. Så provaatt sätt skalningen på tex 112% (18 cm blir ju 16 på din ritning nu) och se om det hjälperpriinseen skrev:Hej gänget,
Tack för svar. Nej det är inget krav på att skicka in det i pappersform utan jag kommer mejla dem. Har jag tänkt fel då? Ska jag mejla dem så som dem blir i programmet bara och inte bry mig om ifall de blir fel skala vid en utskrift?klaskarlsson skrev:Det var många år sen jag behövde skicka in sådant dsom papper, men då labbade jag med skrivarinställningarna tills det blev rätt bara: Valde "manual scaling" och fick sen labba lite och prova mig fram. Så provaatt sätt skalningen på tex 112% (18 cm blir ju 16 på din ritning nu) och se om det hjälper
Den vill ju att skalan ska framgå på ritningen.
Med vänlig hälsning,
Liknande trådar
-
Bästa tången för att skala optofiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vem skalar mina tujor?
Trädgård allmänt -
Finns det kretskort som reservdel till en ctc 1100 family 25?
Frågor och svar om värme -
Fyller bara Cylinda 11003 via tvättmedelsfacket?
Vitvaror -
Hur lång livslängd har en Ctc 1100 elpanna?
Olja & El