D09
Hej

Hur är arbetsgången kring fornminnen?

Om det t ex är kända fornminnen i ett område, har kommunen vetskap om det och informerar eller måste man själv kontakta Länstyrelsen för att stämma av?

I detta fall så har bygglov meddelats men jag upptäckte i efterhand att bygglovet sannolikt påverkar befintligt fornminne.

Ingen skada så långt men tycker att det borde uppmärksammats redan i bygglovshanteringen.
 
Jag skulle nog kontakta länsstyrelsen för säkerhets skull , det skulle vara tråkigt att få in en arkeolog efter bygget är klart.
Arkeologer skulle in på min förra tomt för att gräva lite i jorden , kommunen hade inget med det att göra.
Fick prata med arkeologen som i sin tur pratade med sina chefer osv.
Som tur är kunde dom vänta tills jag blivit inlöst och huset rivet..så jag slapp kostnaden. :D
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09
Jo, det var genom en annan bygglovsansökan jag var i kontakt med länsstyrelsen och fick ut kartmaterial. Där noterade jag fornminnena och insåg att det påverkar troligtvis bygglov nr1.

Har en god dialog med Länstyrelsen nu kring detta och allt arbete är avblåst så det var ju egentligen ren tur/ slump.

Därav är jag lite fundersam på varför inte bygglovshanteringen uppmärksammat detta.

Vad brukar en arkeologisk undersökning kosta? Området som berörs kan väl vara 50x30 meter.
 
Vet ej vad en undersökning kostar men dyrt blir det nog , allra helst om dom hittar något intressant.
Det kan ta lång tid också om området är innehållsrikt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Därav är jag lite fundersam på varför inte bygglovshanteringen uppmärksammat detta.
För att kommunen klantat sig. Är det en känd fornlämning så borde de kollat med länsstyrelsen.

Bästa sättet att hålla nere kostnaden är att ta en diskussion med länsstyrelsen. Ska man göra en fullständig utgrävning kan det handla om kostnader i storleksordningen 200 000 kr skulle jag gissa men det kanske går att göra på något annat sätt, t.ex. flytta huset, nöja sig med en schaktningsövervakning i länsstyrelsens regi eller bygga på plintgrund som inte skadar fornlämningen.
 
Har en bekant som upptäckte en lämning från järnåldern på sin mark.
Den hade tydligen trillat ur(?) registren av någon anledning.
Eftersom han har en grävare så chaktade han ur allt och tippade på en hög.
Hans kommentar var bara "Vill dom komma och gräva ut så kan dom titta i högarna där."
Han har dock papper på att det inte finns något där han grävt.

Historia är kul så länge man slipper betala hutlösa summor.
 
D09
A:son skrev:
Har en bekant som upptäckte en lämning från järnåldern på sin mark.
Den hade tydligen trillat ur(?) registren av någon anledning.
Eftersom han har en grävare så chaktade han ur allt och tippade på en hög.
Hans kommentar var bara "Vill dom komma och gräva ut så kan dom titta i högarna där."
Han har dock papper på att det inte finns något där han grävt.

Historia är kul så länge man slipper betala hutlösa summor.
Ha ha har förstått det som att man kan få skaka galler om det går att bevisa uppsåttligt ingrepp ;)

Läraren berättade det i skolan att det var vanligt på stora byggen att om man stötte på fornlämningar så schaktades detta över / undan fort som satan, för att inte riskera att ett vägbyggande blev uppskjutet en längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.