Jag har fått bygglov för en inglasad altan på 16 m2 takyta.
Måste jag meddela byggnadskontoret när jag är färdig, och kommer "bygglovsgubben" ut i så fall och kontrollerar att altanen överensstämmer med ritningen?
Vad händer om taket råkar bli 17-18 m2, blir det straffavgift eller rivning?
Måste altanen se exakt ut som på ritningen eller kan man ändra smådetaljer (jag har fått lite nya ideer)?

Undrande Tompa:confused:

Det är den som är kvalitetsansvarig för ditt bygge som skall intyga att din byggnation ser ut som gällande bygglov.
Dock får mindre justeringar göras underhand, men då skall man lämna in en korrigerad ritning när allt är klart.
Om man är tveksam om de ändringar man tänkt sig kan anses som mindre justeringar så bör man kontakta byggnadsinspektören för att höra hur de ser på frågan.
Att den kvalitetsansvarige intygar innebär inte att du är garanterad att slippa besök från kommunen. Det änder att de gör sickprov.

Hur bygglovskontroll utförs beror nog i hög grad på i vilken kommun man bor.

Själv sökte och fick jag bygglov för att bygga om mitt garage i mitten på 1970-talet. Jag ringde två gånger till kommunen och och bad dom komma och kontrollera, första gången när grunden var gjuten och andra gången när garaget var färdigt. Dom har inte kommit ännu!

Jag äger en sjötomt och där bygger en granne nu ett fritidshus på sin tomt. Vi har kollat hans bygglov och då visar det sig att han har lämnat in ritningar på ett timmerhus (Jörnträhus) men han bygger av lösvirke (delvis rivningsvirke). Jag har påtalat detta för tjänstemän på bygg- och planavdelningen och fick svaret: Det var som tusan.

bekin skrev:
Själv sökte och fick jag bygglov för att bygga om mitt garage i mitten på 1970-talet. Jag ringde två gånger till kommunen och och bad dom komma och kontrollera, första gången när grunden var gjuten och andra gången när garaget var färdigt. Dom har inte kommit ännu!
Vll bara påpeka att vi har avverkat 4 byggregelverk sedan dess.
Mycket har ändrat sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.