1 490 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Bygglov
Jag bor i ett gammalt hus med skog på tre sidor och ett villaområde mittemot. Äger en bit av skogstomten på två sidor. Skogen har varit där sedan jag köpte huset för 30 år sedan. Jac har egen brunn och eget avlopp. I december kom en man och knackade på och sa att han köpt tomten på ena sidan om mitt hus och att han hade för avsikt att bygga en bostad till sig och familjen där. Han skulle endast anlägga en liten trädgård och låta skogen omkring vara kvar. Vi tyckte det var lite trist men hade inga invändningar eftersom han lovade att skogen skulle vara kvar. I maj knackade han på igen och sa att han nu hade för avsikt att stycka av och söka bygglov för ytterligare fyra bostäder samt avverka skogen eftersom tomterna skulle bli mer lättsålda då. Han började också ställa frågor om det var jag som hade planterat syrénhäcken och lagt avloppet osv. Det hela känns väldigt ledsamt för jag har ju valt att bo där för närheten till naturen. Han har nu börjat avverka en del och redan har fågelsången tystnat när jag öppnar mitt sovrumsfönster. Finns det något jag kan göra för att stoppa byggplanerna för de fyra sista husplanerna?
Det är ju sorgligt när sådant händer. Men såtillvida du inte äger den marken så är det nog svårt.
Du kan förstås yttra dig til kommunen, men dom behöver inte ta hänsyn till dina åsikter. Och det är ett rätt "svagt" argument att man saknar fågelsången och träden...
Ett annat alternativ är ju att prata med grannen: Har du gjort det ? Vad säger han ?
Skulle det gå att gör på något annat sätt än att ta ned alla träd. Kanske lämna några iaf ?
Du kan förstås yttra dig til kommunen, men dom behöver inte ta hänsyn till dina åsikter. Och det är ett rätt "svagt" argument att man saknar fågelsången och träden...
Ett annat alternativ är ju att prata med grannen: Har du gjort det ? Vad säger han ?
Skulle det gå att gör på något annat sätt än att ta ned alla träd. Kanske lämna några iaf ?
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Jag antar att detta är utanför detaljplanerat område? Det är inte självklart att kommunen går med på en exploatering, utan att det finns detaljplan.
Hör av dig till kommunen och hör dig för angående detaljplanerat. Överklaga ev förhandsbesked med argumentet att åtgärden kräver detaljplan. (Om det finns rimliga anledningar till det).
Vad gäller skogen så beror det helt på hur stor areal det gäller och vad han ska göra (avverka/gallra). Men här kan skogsstyrelsen hjälpa.
Vad gäller skogen så beror det helt på hur stor areal det gäller och vad han ska göra (avverka/gallra). Men här kan skogsstyrelsen hjälpa.
Hej,
Jag jobbar med detaljplaner (egen verksamhet och kommun). Med tanke på att det ligger ett villaområde på andra sidan vägen bör hans åtgärder ha stöd i en detaljplan. Finns det ingen detaljplan borde detaljplanekravet kicka in då utbyggnaden sker i ett område med sammanhållen bebyggelse. Det bör alltså inte vara möjligt att stycka av och bygga hus innan en detaljplan är upprättad.
Samtidigt finns det inget som kan hindra honom från att ta ner träd på sin egen fastighet såvida det inte är särskilt värdefulla träd (t.ex mycket gamla ekar och liknande). Då krävs samråd med länsstyrelsen. Men misstänker att det är helt vanlig skog vid er.
/ DBSP
Jag jobbar med detaljplaner (egen verksamhet och kommun). Med tanke på att det ligger ett villaområde på andra sidan vägen bör hans åtgärder ha stöd i en detaljplan. Finns det ingen detaljplan borde detaljplanekravet kicka in då utbyggnaden sker i ett område med sammanhållen bebyggelse. Det bör alltså inte vara möjligt att stycka av och bygga hus innan en detaljplan är upprättad.
Samtidigt finns det inget som kan hindra honom från att ta ner träd på sin egen fastighet såvida det inte är särskilt värdefulla träd (t.ex mycket gamla ekar och liknande). Då krävs samråd med länsstyrelsen. Men misstänker att det är helt vanlig skog vid er.
/ DBSP
Tror han är ute efter att tomtgränsen skulle gå längre in på vår nuvarande tomt. Det finns olika kartor som säger olika saker så jag antar att det var det han var ute efter. Det är inte jag som varken planterat syrener eller gjort avloppet. Det fanns där när huset köptes för ca 30 år sedan. Jag har en gammal avstyckningskarta från när tomten styckades av från början. På den som lantmäteriet har så har min tomt krympt med 8 meter på ena längden. Det finns gamla hörnstenar i alla hörn utom ett och troligtvis försvann den stenen när degjorde om den kommjnala vägen på 70-talet.harry73 skrev: