hahalj
Jag behöver hjälp med att tolka följande text från min kommun angående vad som gäller vid uppförande av staket / plank. Så här skriver de om detta:
Ett staket som är öppet och genomsiktligt till minst 1/3 är alltid bygglovbefriat.
Om staketet är öppet till mindre än 1/3 definieras det som ett plank. För att sätta upp ett plank som är högre än 1,1 meter krävs bygglov.
samt
Plank och murar kräver vanligtvis bygglov, men du får utan bygglov sätta upp ett plank eller mur vid din uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen.

Sådana plank och murar kan placeras närmare gräns mot granne om du får ett godkännande från denne. Mot gata, väg eller park krävs däremot alltid minst 4,5 meter för att planket eller muren ska vara bygglovbefriad.
Min fråga är om man med utgångspunkt från detta kan anse att det är tillåtet att bygga ett staket/plank som är 1,8 meter högt med 50% ljusgenomsläpp i princip på tomtgränsen, eller möjligen nån halvmeter in på sin egen tomt utan att ha bygglov eller grannars skriftliga medgivande? Staketet/planket kommer inte befinna sig mot gata, väg eller park.

Tillägg; vad händer om staketet med 50% genomsläpp blir 2 meter, 3 meter högt etc?

Tacksam för alla synpunkter på detta.
 
Jag tolkar det som att du får bygga staketet. Och att allt över 1.8m kräver bygglov.
 
50 % ljusgenomsläpp 'r en spalje :) Där slipper du bygglov!
 
hahalj
Om detta påverkar grannens utsikt från sitt hus negativt spelar ingen roll tror ni? Typ skärmar av 1/3 av utsikten?

En spaljé måste väl vara ganska grovmaskig för att kallas just spaljé?
 
Är "spaljen" över 1,1m krävs det grannens medgivande.
Så tolkar jag det.
 
Det stod väl inget om grannemedgivande i reglerna som citeras?
 
Det jag tycker är lite otydligt, och som i nämnda text kan tolkas (välvilligt för TS) och som inte emotsägs, är att om genomsiktligheten är minst en tredjedel så är det aldrig ett plank. Därmed borde "staket" kunna vara hur höga som helst så länge de är genomsiktliga till minst en tredjedel...

Det intressanta blir ju hur man i praktiken kategoriserar en tredjedels genomsiktlighet....

Räcker det med att ha 30 cm glipa per meter staket eller hur ser praxis ut?

Det skulle ju innebära t ex att man skulle kunna göra ett antal (30) centimeter-smala glipor i en meterlång sektion. Genomsiktligheten skulle sannerligen bli begränsad om du inte står tryckt mot "staketet" men på håll blir ju i såna fall genomsiktligheten ytterst begränsad...
 
I Göteborg (som jag misstänker det är fråga om) får spaljéer växa upp till himlen, men på tomtgräns undrar jag vad som gäller.. men det är enklast att ringa kommun och fråga, så vet man säkert vad de anser...

Friggebodar är bygglovsbefriade, men sätter man dem närmare tomtgräns än 4.5 meter krävs grannes medgivande. Troligen gäller motsvarande spaljéer.
 
hahalj skrev:
Om detta påverkar grannens utsikt från sitt hus negativt spelar ingen roll tror ni? Typ skärmar av 1/3 av utsikten?

En spaljé måste väl vara ganska grovmaskig för att kallas just spaljé?
Det är en vanlig missuppfattning att utsikt är något man har "rätt" till även över andras tomter. Så är inte fallet. Grannens utsikt blir bara en issue för dig om du vill sätta något i tomtgräns eller nära den som kräver grannens medgivande och det då kommer påverka hans utsikt och därmed vilja att godkänna din placering.
 
hahalj
Hm.. alla verkar förutsätta att det är undertecknad som ska bygga staket/spaljé/plank...det är det faktiskt inte, jag befinner mig på andra sidan. Jag ville mest ha era funderingar här för att se om det finns samstämmighet kring tolkningen av reglerna. Det kommer hursomhelst bli ett utredningsärende hos kommunen då reglerna ger utrymme för tolkningar åt båda hållen beroende på vilket intresse i frågan man har. Är det ok, fine, då vet jag det och kan vidta egna åtgärder för att minimera påverkan på oss, är det inte ok, tja då får den kommunala byråkratins kvarnar börja mala så får vi se var det landar.

Nämnde jag att det redan byggts en altan på andra sidan staketet/spaljén/planket? Kanten på denna är alltså direkt innanför tomtgränsen, nån dm eller två. Högsta nivån mellan golvet och marken på vår sida är en bra bit över 1 meter.
Reglerna för altanbygge säger:
Du kan utan bygglov kan uppföra en låg altan, där altangolvet inte någonstans ligger högre än 0,6 meter ovanför omgivande mark och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter. En högre altan påverkar utseendet på huset och kräver därför bygglov
Sug på den.
 
Vad är det att suga på?

Altanbygget som du beskriver det är bygglovspliktigt. Finns ej bygglov är det ett svartbygge.
 
hahalj
Nej, nåt bygglov finns inte, jag tycker heller inte det är nån tvekan. Jaja, det återstår att se om kommunen har nån ryggrad. Det kommer behövas i detta fallet.
 
hempularen skrev:
Det stod väl inget om grannemedgivande i reglerna som citeras?
Ok. Du har rätt. Det gäller plank o staket under 1,8m. :S
 
hahalj skrev:
Nej, nåt bygglov finns inte, jag tycker heller inte det är nån tvekan. Jaja, det återstår att se om kommunen har nån ryggrad. Det kommer behövas i detta fallet.
Varför kommer det behövas ryggrad? Är grannen politiker eller någon annan typ av allmänt sett uppsatt medborgare? Eller är han bara oresonlig och jobbig i största allmänhet? Så länge du ber om det kommunala beslutet skriftligen kan du alltid överklaga det.

Glöm inte lokala medier heller. Kan vara mycket effektivt om inget annat hjälper.
 
hahalj
Återkommer när jag fått svar från kommunen, då kan jag förklara mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.