3 267 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Bygglov i BRF
Skall omändra min carport som tillhör min lägenhet till garage.
Bostadsrättsföreningens styrelse har medgivit omändringen.
Juridiska grannar (fastighetsägare) har skrivit på ritningarna.
Nu när jag lämnar in ansökan till Kommunen så säger de att grannarna i föreningen
skall höras.
Så jag undrar om det kan stämma.
Det är väl bara juridiska ägare som ska höras?
Föreningens meddlemar har väl styrelsen ansvar för och inte kommunen?
Bostadsrättsföreningens styrelse har medgivit omändringen.
Juridiska grannar (fastighetsägare) har skrivit på ritningarna.
Nu när jag lämnar in ansökan till Kommunen så säger de att grannarna i föreningen
skall höras.
Så jag undrar om det kan stämma.
Det är väl bara juridiska ägare som ska höras?
Föreningens meddlemar har väl styrelsen ansvar för och inte kommunen?
I plan och bygglagen 8 kap 22§ står följande:
"22 § Innan lov lämnas, skall byggnadsnämnden genom underrättelse bereda kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt sådan känd organisation eller förening som anges i 5 kap. 25 § första stycket 2 tillfälle att yttra sig över ansökningen, om åtgärden
1. innebär en avvikelse från detaljplan eller områdesbestämmelser"
Det innebär att även dina grannar ska höras oavsett om de är juridiska ägare.
"22 § Innan lov lämnas, skall byggnadsnämnden genom underrättelse bereda kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt sådan känd organisation eller förening som anges i 5 kap. 25 § första stycket 2 tillfälle att yttra sig över ansökningen, om åtgärden
1. innebär en avvikelse från detaljplan eller områdesbestämmelser"
Det innebär att även dina grannar ska höras oavsett om de är juridiska ägare.
Moderator
· Stockholm
· 52 375 inlägg
Som sagt det kan nog stämma, om din ombyggnad är i strid med detaljplanen.
Har en släkting som äger ett hyreshus, huset brann ned och vid återuppbyggnaden så framkom det att detaljplanen bara tillät 2 våningshus, trots att hela området består av ganska lika 3 våningshus från 30- talet.
Han var tvungen att få påskrivet av ca 100 hyresgäster innan han fick återuppbygga huset likadant som det såg ut före branden.
Kommunen tog dessutom ut 25 000 extra för att godkänna avvikelsen. Det lustiga är att inom planeområdet fanns det inte ett enda hus som stämde med planen.
Har en släkting som äger ett hyreshus, huset brann ned och vid återuppbyggnaden så framkom det att detaljplanen bara tillät 2 våningshus, trots att hela området består av ganska lika 3 våningshus från 30- talet.
Han var tvungen att få påskrivet av ca 100 hyresgäster innan han fick återuppbygga huset likadant som det såg ut före branden.
Kommunen tog dessutom ut 25 000 extra för att godkänna avvikelsen. Det lustiga är att inom planeområdet fanns det inte ett enda hus som stämde med planen.