2 605 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Bygglov för stödmur
Hej,
Efter en hel del diskussioner med Täby kommun har jag förstått att jag behöver bygglov för den ~70cm höga stödmur jag och grannen planerar att bygga.
När jag nu går igenom de dokument jag behöver bifoga i ansökan funderar jag på om man verkligen behöver bifoga dokument för allt nedan:
First timer på bygglov så tips är varmt välkomna!
Efter en hel del diskussioner med Täby kommun har jag förstått att jag behöver bygglov för den ~70cm höga stödmur jag och grannen planerar att bygga.
När jag nu går igenom de dokument jag behöver bifoga i ansökan funderar jag på om man verkligen behöver bifoga dokument för allt nedan:
- Situationsplan
- Planritningar
- Fasadritningar
- Sektioner
- Markplanering
First timer på bygglov så tips är varmt välkomna!
Moderator
· Stockholm
· 52 285 inlägg
Tror inte att det kostar mer, men tar längre tid, om de begär kompletteringar.
Tack för alla svar, efter lite fler frågor har jag nu fått bekräftat att följande behövs för en 9 m lång och 70 cm hög stödmur:
Situationsplan
Markplaneringsritning
Murritning (fasadritning på mur) inklusive marknivåer
Marksektionsritning (om inte samtliga marknivåer kan redovisas i murritning)
Kontrollplan
blir trött bara av att tänka på det men det är väl bara att sätta igång. Försökte googla lite men förstår inte riktigt vad skillnaden på situationsplan och markplaneringsritning är. Någon som vet?
MVH
Situationsplan
Markplaneringsritning
Murritning (fasadritning på mur) inklusive marknivåer
Marksektionsritning (om inte samtliga marknivåer kan redovisas i murritning)
Kontrollplan
blir trött bara av att tänka på det men det är väl bara att sätta igång. Försökte googla lite men förstår inte riktigt vad skillnaden på situationsplan och markplaneringsritning är. Någon som vet?
MVH
Försökte få till det utan bygglov genom att argumentera att nivåskillnaden redan fanns där, ville bara gör det lite snyggare
Men nej, de ville givetvis få in bygglovshandlingar vilket de nu fått. Jag hittade en byrå som hjälpte till med all dokumentation för 5k vilket, när jag jämförde med andra byråer, kändes ok.
Så nu inväntar jag svar men kommunen var tydlig med att de bara godkänner om det finns rimliga skäl. Dessa kan bl a vara om nivåskillnaden begränsar fastighetens parkering eller infart.
Men nej, de ville givetvis få in bygglovshandlingar vilket de nu fått. Jag hittade en byrå som hjälpte till med all dokumentation för 5k vilket, när jag jämförde med andra byråer, kändes ok.
Så nu inväntar jag svar men kommunen var tydlig med att de bara godkänner om det finns rimliga skäl. Dessa kan bl a vara om nivåskillnaden begränsar fastighetens parkering eller infart.
Liknande trådar
-
Hur tolkar jag kraven för när bygglov krävs för mur/stödmur
Bygglov -
Vad räknas som marknivå på tomten när man bygger stödmur? För bygglov eller ej.
Trädgård allmänt -
Bygglovsritningar för mindre stödmur
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Behövs nytt bygglov för att ersätta en stödmur?
Bygglov -
Bygglov för reperation av stödmur? Hjälp?
Bygglov