Hej,

Efter en hel del diskussioner med Täby kommun har jag förstått att jag behöver bygglov för den ~70cm höga stödmur jag och grannen planerar att bygga.
När jag nu går igenom de dokument jag behöver bifoga i ansökan funderar jag på om man verkligen behöver bifoga dokument för allt nedan:
  • Situationsplan
  • Planritningar
  • Fasadritningar
  • Sektioner
  • Markplanering
Finns det någon här som sökt bygglov för stödmur och kan ge lite input på vilka dokument som behövs.

First timer på bygglov så tips är varmt välkomna!

Hej.

En situationsplan har jag för mig jag bifogat. Dock inte i din kommun utan i Osby kommun. Om inte kommunen är nöjd brukar dom vara vänliga och återkomma.

borre112 borre112 skrev:
Hej.

En situationsplan har jag för mig jag bifogat. Dock inte i din kommun utan i Osby kommun. Om inte kommunen är nöjd brukar dom vara vänliga och återkomma.
Tack för input! Jag är lite rädd för att behöva betala extra om de måste vända ärendet och be om fler dokument :)

Tror inte att det kostar mer, men tar längre tid, om de begär kompletteringar.

Jag hade pratat med en bygglovshandläggare och frågat, så är du på säker sida. Men kan också tänka mig att en situationsplan borde räcka om det framgår höjder på mark och ök mur på den.

Tack för alla svar, efter lite fler frågor har jag nu fått bekräftat att följande behövs för en 9 m lång och 70 cm hög stödmur:

Situationsplan
Markplaneringsritning
Murritning (fasadritning på mur) inklusive marknivåer
Marksektionsritning (om inte samtliga marknivåer kan redovisas i murritning)
Kontrollplan

blir trött bara av att tänka på det men det är väl bara att sätta igång. Försökte googla lite men förstår inte riktigt vad skillnaden på situationsplan och markplaneringsritning är. Någon som vet?

MVH

@williamspäron Hur gick det för dig? Fick du bygglov? Håller på att panera en tomt i Täby och skulle vilja få till en stödmur mot gatan som är prickad mark..

Mvh

Försökte få till det utan bygglov genom att argumentera att nivåskillnaden redan fanns där, ville bara gör det lite snyggare :)
Men nej, de ville givetvis få in bygglovshandlingar vilket de nu fått. Jag hittade en byrå som hjälpte till med all dokumentation för 5k vilket, när jag jämförde med andra byråer, kändes ok.

Så nu inväntar jag svar men kommunen var tydlig med att de bara godkänner om det finns rimliga skäl. Dessa kan bl a vara om nivåskillnaden begränsar fastighetens parkering eller infart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.