Tomture61
Beror på ;)
Bor ni i ett detaljplanerat område eller ej ?
Om ja , så måste rivningslov först skaffas + bygglov för det nya bygget .

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
För carport behövs inte bygglov så vitt jag vet. Ett garage kräver väl bygglov dock och då behöver ni rivningslov. Hör med din kommun!

Räkna att de behövs lov nästan överallt. Även om det inte är detaljplaneratr risken stoe det är sammanhängande bebyggelse.

Enklast fråga kommunen.

Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Jo, men carport går väl om jag inte minns fel under de specifikt uppräknade bygglovsbefriade åtgärderna som friggis och attefallare etc.

M Manfreds skrev:
Jo, men carport går väl om jag inte minns fel under de specifikt uppräknade bygglovsbefriade åtgärderna som friggis och attefallare etc.
Du tror inte länken som postades är mer aktuell än ditt minne?

Appendix Appendix skrev:
Du tror inte länken som postades är mer aktuell än ditt minne?
Ja, sorry, jag skulle uttryckt mig mer i stil med att det kan rymmas inom de bygglovsbefriade åtgärderna. Utgångspunkten är ju egentligen att det behövs bygglov för en sådan åtgärd även om majoriteten av carports säkert är byggda utan.

Så, kolla upp om det ryms inom dina bygglovsbefriade åtgärder!

M Manfreds skrev:
Ja, sorry, jag skulle uttryckt mig mer i stil med att det kan rymmas inom de bygglovsbefriade åtgärderna. Utgångspunkten är ju egentligen att det behövs bygglov för en sådan åtgärd även om majoriteten av carports säkert är byggda utan.

Så, kolla upp om det ryms inom dina bygglovsbefriade åtgärder!
På min kommuns hemsida som är fördeömlig står det "carport kräver bygglov och startbesked".
Och de kör i princip samma krav som boverket.

Appendix Appendix skrev:
På min kommuns hemsida som är fördeömlig står det "carport kräver bygglov och startbesked".
Det kan gå under attefallsreglerna också om byggnaden uppfyller de kraven. Då räcker det med en anmälan.

TS, som flera skrivit, kolla med kommunen. Och riv inte innan du fått klart med bygglov.

Appendix Appendix skrev:
Tolkar jag dig korrekt nu att du menar att det inte kan rymmas inom bygglovsbefriade åtgärder?

M Manfreds skrev:
För carport behövs inte bygglov så vitt jag vet. Ett garage kräver väl bygglov dock och då behöver ni rivningslov. Hör med din kommun!
Carport kräver självklart bygglov i normalfallet. Undantag finns ibland utanför detaljplaner område (och samlad bebyggelse).

Sedan kan man använda sig av attefallsregler också.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.