Hej! Jag ska söka bygglov snart och har gjort husplacering och garaget ligger 1,5 meter från tomtgränsen. Grannen har inga problem att vi bygger 1,5 meter från tomtgränsen. Är det något speciellt jag måste tänka på här?

Gäller Uppsala trakten
Tack för hjälpen

H
Shukrat Shukrat skrev:
Hej! Jag ska söka bygglov snart och har gjort husplacering och garaget ligger 1,5 meter från tomtgränsen. Grannen har inga problem att vi bygger 1,5 meter från tomtgränsen. Är det något speciellt jag måste tänka på här?

Gäller Uppsala trakten
Tack för hjälpen
Får inte upp länkarna i Paddan.
Vad står det i detaljplanen, hur nära grannens tomtgräns får man bygga komplementbyggnader.? Det brukar vara 1 m från grannens tomtgräns. Garage 6 m från väg.

• Gilla
Shukrat
  • Laddar…
Detaljplanen är från 1963
Det finns prickat mark.
Man får bygga 1/5 del av tomten och tomten är ca 1000 kvm. Det står inte några siffror när det gäller tomtgräns.

H
Shukrat Shukrat skrev:
Det finns prickat mark.
Man får bygga 1/5 del av tomten och tomten är ca 1000 kvm. Det står inte några siffror när det gäller tomtgräns.
Ring kommunen och fråga vad som gäller för ert område. Det är vårt för andra att vet vad som gäller just era tomter. Kommunen har ju alla underlag. Vill du inte ringa bygglov så kanske Lantmäteriet har dessa uppgifter.

Varför skulle man inte ringa kommunen? Det är de som vet svaret, Allt annat är för det mesta gissningar.

Shukrat Shukrat skrev:
Det finns prickat mark.
Står det inget är det byggnadsstadgan 39 § som gäller för byggnadsplaner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.