Hej

Är en glad amatör som inte är speciellt händig men som tänkte inhandla en bra bygglaser som förhoppningsvis gör det en aning enklare och sparar en massa tid d^_^b

Kommer nog använda den måttligt men känner ändå att jag skulle vilja inhandla en så man slipper springa så mycket med vattenpasset hela tiden, den lär användas mest inomhus men om man köper en så vore det kanon om man kan använda den på flera användningsområden även utomhus.

Satt och letade runt lite på nätet efter en bygglaser, hittade lite gamla trådar här om samma sak och insåg ganska snart att man borde ha en som nuvellerar automatiskt och har korsmätning, vore även kanon med ett stativ.
Men eftersom trådarna va ganska gamla tänkte jag höra om det hade kommit några nya verktyg på marknaden som kan vara intressanta?

tittade på tex Skil 0515 och Skil 0510 dom verkade rätt ok iaf om man ska lita på produktinformationen, men jag hade lite frågor om dom eller några liknande produkter

1. Tänkte höra om någon här har någon av dom och vad dom tycker om dom? Är dom något att ha överhuvudtaget eller är det att kasta pengarna i sjön?

2. Om det är någon större skillnad på dom? (priset verkar vara nästintill detsamma) ända jag kunde se va att det fanns en gradskiva på 0510an samt att den hade högre stativ, vilket gör i mina amatör ögon 0510an klart värt 50kr mer eller har jag missat nåt?

3. Om det finns några andra liknande produkter i ungefär samma prisklass som är lika bra eller bättre ?

4. Om det är något annat man ska tänka på innan man inhandlar en, eller några andra tips i denna bygglaser djungel ?
 
Hittade detta testet

http://www.radron.se/templates/ProduktTest____2078.aspx

verkar som Skil 0515 vann, men den har inget stativ eller väggfäste (tyckte jag läste att den har ett stativ men det är bara 0.5m högt vilket är ungefär samma sak som inget)

Skil 0510 och Black & Decker LZR6TP verkar vara dom två som matchar mina behov mest, men jag skulle jätte gärna vilja höra vad den outtömliga kunskapen av er här på byggahus.se har att säga om dom ?
 
Bosch har en med kryss + lodpunkt som är väldigt bra när man behöver ha ut en punkt i tak tex när man skall hänga en lampa mitt över ett bord.Nackdelen med dom billigare lasrarna är att på lite avstånd så blir linjen så bred att det inte ger någon presion.
 
Mikael_L
För att få det riktigt universal behöver du två st lasrar. En roterande utomhuslaser med mottagare och en korslaser med önskvärt antal linjer och kors i önskvärda riktningar för inomhusbruk.

Linjen på en korslaser ser du inte utomhus, om du inte jobbar sent på kvällen då solen gått ner.

Men det finns korslaser med pulsfunktion + mottagare men det är mycket dyrare:
http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser-mottagare/ilm-xt-med-mottagare.html
Som ett exempel.
Jag vet inte heller hur bra dessa fungerar i solljus. Min roterande laser fungerar definitivt sämre i starkt solljus, mottagaren "läser" mer fel. Inte så att jag får fel mått, utan att avläsningen helt uteblir ibland någon sekund, det tar alltså mer tid och fungerar inte lika smidigt.
 
Mikael_L skrev:
För att få det riktigt universal behöver du två st lasrar. En roterande utomhuslaser med mottagare och en korslaser med önskvärt antal linjer och kors i önskvärda riktningar för inomhusbruk.

Linjen på en korslaser ser du inte utomhus, om du inte jobbar sent på kvällen då solen gått ner.

Men det finns korslaser med pulsfunktion + mottagare men det är mycket dyrare:
[länk]
Som ett exempel.
Jag vet inte heller hur bra dessa fungerar i solljus. Min roterande laser fungerar definitivt sämre i starkt solljus, mottagaren "läser" mer fel. Inte så att jag får fel mått, utan att avläsningen helt uteblir ibland någon sekund, det tar alltså mer tid och fungerar inte lika smidigt.
Ok den va lite över prisklassen jag hade tänkt mig, tror inte den kommer användas speciellt mycket ute iaf inte så att det är försvarbart att köpa en roterande utomhuslaser med mottagare, utan det blir nog att satsa på en vanlig korslaser ist.

Har du några tips på vilken man borde satsa på ? är dom jag har postat dugliga för det mesta inomhus eller är det bara skit och man borde köpa en mycket dyrare ?
 
J.B. skrev:
Bosch har en med kryss + lodpunkt som är väldigt bra när man behöver ha ut en punkt i tak tex när man skall hänga en lampa mitt över ett bord.Nackdelen med dom billigare lasrarna är att på lite avstånd så blir linjen så bred att det inte ger någon presion.
Vet du vad modellen heter och vad den kostar ca?

Hänga upp lampor mitt över bord och sådär är precis en av orsakerna till man vill ha en för att göra det enkelt för sig när man har en lgn från 50-talet finns det inte några väggar/tak/golv som är raka så såna grejer underlättar juh otroligt.

Vad klassas som billig då? är ca 1000:- ok pris för en hyffsad laser som man kan göra såna saker med eller måste man gå upp i prisklass?
 
GladaSnickaren skrev:
Jag använder den här lasern och är nöjd med den.
Någon mera som har erfarenhet från iX AB?

[länk]

//MVH
den verkar sjysst, hittar inte något ställe att köpa den från dock, är det något stativ med?
 
Jag har en Bosch PCL20 med stativ. Den har linje, kryss- och lodfunktioner och det går även att låsa krysset i den vinkel man vill, vilket är bra. Vid sträckor uppåt 10 m och mer så blir dock linjen lite väl bred och precisionen generellt är väl inte superhög (+/- 0,5 mm/m tror jag det är), men duger för mina behov.

Positiva erfarenheter av den är att lasern känns rätt gedigen i konstruktionen med sitt gummigrepp och batterierna lever längre än jag hade förväntat. Inomhus och på avstånd upp till 6-7 meter rekommenderar jag den.
 
PCL 20 heter den som jag menade, svågern har en sådan och den funkar bra men linjen blir bred.
Jag såg den på Bauhaus för ca 1200Kr med stativ prisvärt om man inte behöver den på långa sträckor för då får man gå upp ett par tusenlappar.
 
A
Jag har en Leica Lino L2P5 Korslaser (http://www.proffsmagasinet.se/laser...ser/linjelaser/leica-lino-l2p5-korslaser.html) med mottagare och stativ. Jag har använt den utomhus i fullt solsken med mottagaren och inte upplevt några problem med avläsingen. Den har punkter uppåt, neråt och åt sidorna vilket jag använt t.ex. för att markera ut hushörn. Med rödglasögon så syns linjen även i solljus, om än ganska svagt. Den är ju lite dyrare än prisklassen du tänkt dig tyvärr.
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Jag har en Leica Lino L2P5 Korslaser med mottagare och stativ. Jag har använt den utomhus i fullt solsken med mottagaren och inte upplevt några problem med avläsingen.
Det är bra.
Alltså nu får ingen ta mina upplevda problem för större än vad dom är.
Jag jobbar på lika glatt i strålande solsken. Men ibland muttrar jag lite över att signalen för rätt höjd inte piper omedelbart då det är rätt. :O
 
TonyTheTiger skrev:
den verkar sjysst, hittar inte något ställe att köpa den från dock, är det något stativ med?

Finns kontakt uppgifter på deras hemsida, själv fick jag lasern av en bekant så jag vet dock inte vad priset är. Jag fick med både trebensstativ och "pinne" som man spänner mellan golv och tak...


//MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.