161 läst · 3 svar
161 läst
3 svar
Bygghjälp: Limträ vs Lättbalk (typ masonitbeam) Belastningsjämförelse
På gång med mellan-bjälklag till hus och har länge velat prova lättbalk, och till detta husbygge som är mitt egna står det mig fritt att välja vad jag skall använda.
Hur gör jag en jämförelse mellan de olika? På träguiden finns massa info om de båda men inte så att man lätt kan jämföra (tycker åtminstonde jag).
Mina förutsättningar är en Bank med
längden 7700mm och höjden 225mm.
Limträbalk, Masonitbeam eller egenbyggd variant med 45x45 över och under samt osb på båda sidorna som jag sett en del byggt själva.
Tacksam för jämförelsehjälp.
Mvh Zeb
Hur gör jag en jämförelse mellan de olika? På träguiden finns massa info om de båda men inte så att man lätt kan jämföra (tycker åtminstonde jag).
Mina förutsättningar är en Bank med
längden 7700mm och höjden 225mm.
Limträbalk, Masonitbeam eller egenbyggd variant med 45x45 över och under samt osb på båda sidorna som jag sett en del byggt själva.
Tacksam för jämförelsehjälp.
Mvh Zeb
Räcker inte det med vanliga bjälkar om 45x225 som man krysskolvar..B ByggareZeb skrev:
Det är brukligt att fritt upplagda träbjälkar med spännvidder mellan 3000 och 4000 mm tvärförstyvas i en rad i mitten. Vid större spännvidder och vid kontinuerliga bjälkar förstyvas bjälklaget i två rader, vanligen i tredjedelspunkterna. Skivkortlingar av spik- eller skruvlimmad golvspånskiva eller K-plywood är alternativ till krysskolvning.
Liknande trådar
-
Carport med 6m spännvidd, behövs limträ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Omräkning limträbalk till IPE-stålbalk avseende nedböjning
Byggnadsfysik -
Dimensionering av bjälklag - Limträ vs stålbalk med laxstjärtsplåt
Byggmaterial & Byggteknik -
Kostnadsdiff på konstruktionsvirke vs KL-trä eller limträ i takkonstruktion?
Tak & Vind -
Avstängningslist mot limträ/vägg vid flyttspackel
Golv