2 327 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Bygghandeln har gjort bort sig, kan man bygga bokhylla med tunn MDF??
Beställde MDF (19mm) för att bygga ihop en bokhylla - kommer inte vara så mycket böcker utan mest prydnadssaker. När leveransen kom såg MDF:en väldigt tunn ut, vilket förstås också visades sig vara fallet ca 12 mm i tjocklek. Jag har inte lyckats få tag på bygghandeln än eftersom de har världens sämsta support och jag har dubbelkollat min egen beställning som säger 19 mm.
Nu är frågan går det att bygga bokhyllan ändå för det är ett verkligt helvete att transportera skivorna fram och tillbaka på det sättet jag bor. Om jag drar fast stommarna i väggen borde väl konstruktionen hålla, och hyllplanen är väl det som är stökigt? Men de ska ändå vara ganska korta, runt 40-50 cm, och kan väl stärkas under vid behov. Även bakplattan är tjockare än en normal bokhylla (runt 6mm) vilket rimligtvis bör ge stabilitet?
Punkt två. Vad kan man begära från bygghandeln som kompensation? De kör väl knappast ut och hämtar några skivor, transporten kostar väl mer än det? Men jag har ju inte fått vad jag ska ha.
Nu är frågan går det att bygga bokhyllan ändå för det är ett verkligt helvete att transportera skivorna fram och tillbaka på det sättet jag bor. Om jag drar fast stommarna i väggen borde väl konstruktionen hålla, och hyllplanen är väl det som är stökigt? Men de ska ändå vara ganska korta, runt 40-50 cm, och kan väl stärkas under vid behov. Även bakplattan är tjockare än en normal bokhylla (runt 6mm) vilket rimligtvis bör ge stabilitet?
Punkt två. Vad kan man begära från bygghandeln som kompensation? De kör väl knappast ut och hämtar några skivor, transporten kostar väl mer än det? Men jag har ju inte fått vad jag ska ha.
Det är fullt rimligt att begära omleverans av rätt grejor. Med samma leveranssätt som de felaktiga grejorna levererades, dvs. till dörren om det är så.E Ecke1 skrev:
Vad de sen väljer att göra med de fellevererade grejorna är egentligen sekundärt. Antingen får de väl fixa upphämtning av dessa, eller så får du behålla dem tänker jag.
Bra. Ja, något sådant vore definitivt enklast. Det finns en tidsaspekt också i själva bygget så kan jag bygga med det jag har och få någon annan kompensation blir det oändligt mycket enklare allting.Jonatan79 skrev:
Hur ska du foga ihop det? Det är betydligt trixigare att snickra stommar i 12mm än 19mm. Skruva från utsidan in i 12mm mdf ändträ hade jag inte gjort, grunda frästa spår i sidorna är nog det jag kört på om jag inte ägt en domino.
Du menar att du vill behålla skivorna och ha nya.E Ecke1 skrev:Beställde MDF (19mm) för att bygga ihop en bokhylla - kommer inte vara så mycket böcker utan mest prydnadssaker. När leveransen kom såg MDF:en väldigt tunn ut, vilket förstås också visades sig vara fallet ca 12 mm i tjocklek. Jag har inte lyckats få tag på bygghandeln än eftersom de har världens sämsta support och jag har dubbelkollat min egen beställning som säger 19 mm.
Nu är frågan går det att bygga bokhyllan ändå för det är ett verkligt helvete att transportera skivorna fram och tillbaka på det sättet jag bor. Om jag drar fast stommarna i väggen borde väl konstruktionen hålla, och hyllplanen är väl det som är stökigt? Men de ska ändå vara ganska korta, runt 40-50 cm, och kan väl stärkas under vid behov. Även bakplattan är tjockare än en normal bokhylla (runt 6mm) vilket rimligtvis bör ge stabilitet?
Punkt två. Vad kan man begära från bygghandeln som kompensation? De kör väl knappast ut och hämtar några skivor, transporten kostar väl mer än det? Men jag har ju inte fått vad jag ska ha.
Medveten om att dem som jobbar på bygghandeln är mänskliga
Det finns väl inget i TS post som tyder på att han både vill behålla skivorna OCH ha nya. Tvärtom för han ett resonemang om hur han ska kunna bygga ändå och komma runt olägenheten med att ha fått fel produkter.B Konsumenten84 skrev:
Shit happens ibland och ofta är det den mänskliga faktorn som är orsaken; att TS frågar om lämplig kompensation är ju heller inte konstigt. En felleverans av den här kalibern kan ju ställa till det rejält utifrån om man tagit ledigt för att bygga, hyrt maskiner eller kallat in hjälp/hantlangare osv. Eller också fuckar det helt enkelt upp den privata kalendern.
TS har varit väldigt tolerant och inte begärt att några huvuden ska rulla pga felleveransen så han verkar väldigt medveten om att det är människor i andra änden. Lik förbannat har han rätt att få det han har beställt och betalat för.
Skulle du själv inte vilja ha kompensation om du får material med fel dimensioner men ändå väljer att tänka om och att bygga med det för att komma framåt?
//Ronnie
Nej, till att börja med kostar de skivorna jag har fått betydligt mindre än de tjockare skivorna. Om det inte kompenseras är det per definition bedrägeri, eller hur? Varför ska jag betala för en dyrare vara och få en billigare? På vilket sätt är det rätt?B Konsumenten84 skrev:
Två: som påtalats är det mycket besvär med skivor eftersom de säljs i enorma format och är enormt otympliga så jag vill väldigt ogärna genomgå processen igen, plus att det finns en tidsplan i allt detta som behöver hållas; därav förhoppningen att kunna arbeta med det material som finns.
Tre: jag förstår att människor gör fel. Men uppriktigt talat. Andra bygghandlare jag har varit hos har märkt skivorna väldigt tydligt. Om du dessutom får en e-handelsbeställning där du scannar produkterna mot försändelsen i lagret, vilket jag vet att man gör på många håll, ska det inte bli fel annat än i extrema undantagsfall. Det är processen på företaget jag vänder mig mot, som verkar undermålig, inte personerna som arbetar där.