Tänkte bygga en platsbyggd bokhylla i mdf, 3 st 63 cm breda hyllsektioner skruvas ihop mot varandra på plats i nischen. 1-2,6 meter höga (snedtak). Hylldjup 25 cm (mdf:en kapad o klar).
Men den jäkla sockeln går mig på nerverna. 45x70 mm "vändlimmat ned störtning" för att få det att inte bågna. Likt förbaskat vickar reglarna betänkligt på (det faktiskt väldigt jämna två år gamla) träolvet.
Våg utom på sista halvmetern där jag skulle behöva kila ordentligt.
Är det dödfött att ens försöka använda träreglar som bas, antar att plastsocklar går mycket smidigare? Trist bara när man trodde det skulle gå att få en rejäl träram i våg utan att lägga så mycket tid.
Men den jäkla sockeln går mig på nerverna. 45x70 mm "vändlimmat ned störtning" för att få det att inte bågna. Likt förbaskat vickar reglarna betänkligt på (det faktiskt väldigt jämna två år gamla) träolvet.
Är det dödfött att ens försöka använda träreglar som bas, antar att plastsocklar går mycket smidigare? Trist bara när man trodde det skulle gå att få en rejäl träram i våg utan att lägga så mycket tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hade du bara tänkt lägga regelkonstruktionen på golvet ? Vart kommer sockelns ojämnhet in i detta ?A Alko skrev:Tänkte bygga en platsbyggd bokhylla i mdf, 3 st 63 cm breda hyllsektioner skruvas ihop mot varandra på plats i nischen. 1-2,6 meter höga (snedtak). Hylldjup 25 cm (mdf:en kapad o klar).
[bild]
tänk på att det kommer ju vikt på också. Dessutom lär du ju förankra det i väggen också. Så utan att veta hur ojämnt det är så känns det som att det borde lösa sig.
Ja, tänkte ställa hyllsektionerna på sockeln, de skruvas sen mot bakre väggen med vinklar (inget bakstycke för att tjäna lite djup och mindre jobb).
Alltså det blir ju ojämnt då det är regelvirke, trots att jag klyvt, vänt, och limmat. Har ju ingen rikthyvel. Visst, vikten borde trycka ner ramen en del mot golvet, kanske tillräckligt, men hade känts bra att ställa sektionernarna på en ram i våg. Antar att man får räkna med kilar lite överallt om man bygger i trä. Om det inte finns en bättre metod.
Alltså det blir ju ojämnt då det är regelvirke, trots att jag klyvt, vänt, och limmat. Har ju ingen rikthyvel. Visst, vikten borde trycka ner ramen en del mot golvet, kanske tillräckligt, men hade känts bra att ställa sektionernarna på en ram i våg. Antar att man får räkna med kilar lite överallt om man bygger i trä. Om det inte finns en bättre metod.
Redigerat:
på golvsockeln eller ramen du byggt ?A Alko skrev:Ja, tänkte ställa hyllsektionerna på sockeln, de skruvas sen mot bakre väggen med vinklar (inget bakstycke för att tjäna lite djup och mindre jobb).
finns ju justerskruvar för fönster etc som går att använda. Hur sned är den ?
Liknande trådar
-
Hur snygga till ”platsbyggd” Billy bokhylla
Möbelsnickeri -
Sockelförslag till platsbyggd bokhylla
Möbelsnickeri -
Hur Bygga Platsbyggd Stereo/bokhylla med skrivbordsdel?
Möbelsnickeri -
Linoljelack på platsbyggd bokhylla - nödvändigt eller fult?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygger “platsbyggd” bokhylla
Möbelsnickeri