skruffse skrev:
Tack!

Är lite dum i huvudet så jag har en budget som jag spräcker:) Räknade med runt 500K från början men man sätter ju alltid nya mål och vill ha mer avancerade grejer och genomtänkta lösningar så runt 700K räknar jag med klart.

Sprängningen går på 5000:- i etablering inkl moms samt 170:- exkl moms fastkubiken, tror det är ett pris som dom mesta ligger runt.
Tippade in ca 150 ton makadam och ca 150 ton 0-90 samt ca 17 ton 4-8 och ca 20 ton 0-16 vet inte riktigt vad jag betalade av detta samt maskinen på LEAB gick ca 100h.

Blev 128 fast kbm berg vilket dom lärda säger blir det dubbla i löskubik. Andra säger att man skall gångra med 1,7 medan jag och "gurugrävarn" Tony nästan räknade med 2,5 gånger.

Jag skall ha Lättklingkerbetong väggelement 300 tjocka med 100 podrän på utsidan.
En liten billigare grej som jag också tänkt på är att mura leca på med podrän på utsidan samt regla och sätta cellplast 50 tjock på insidan som man sedan sätter osb och dubbelgips utanpå men jag fastnade istället för Lättklinker.
Var köpte du lättklinkerelementen?
 
Wangsri skrev:
Var köpte du lättklinkerelementen?
www.lkb.se
Mycket bra bemötande prata med Mattias Hulth där mycket bra säljare!
 
Haha... Perfekt, körde förbi där idag efter att ha doppat barnen i sjön. Kom att fundera på om de gjorde sånt för vanligt folk... Därför jag kom att fråga.
Tack
 
Wangsri skrev:
Haha... Perfekt, körde förbi där idag efter att ha doppat barnen i sjön. Kom att fundera på om de gjorde sånt för vanligt folk... Därför jag kom att fråga.
Tack
Ja dom gör mycket till privatpersoner och dom ser alla som kunder till skillnad mot en betongtillverkare som ligger på gamla varvsområdet i Uddevalla som bara ser problem med för små kunder!
 
Har fått monterat kantskoning i trapphålet på andra våningen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har det gjutits med lite betong.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står på schemat för trapphus vid dåligt väder räcke samt trappavslut och plattform.
 
Har fått lite hjälp idag att plåta baksidan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk om man hade plåtat hela garaget vad enkelt snabbt och billigt det hade blivit.
Men nej då hade det inte smält in i omgivningen, jag försöker att inte va en "finishinvalid".
Börjar se ljuset i tunneln även på baksidan
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Helt fantastiskt förstås, kan bara sälla mig till skaran som berömt dig tidigare. Har sträckläst tråden och jajada's, uppfattade att ni känner varandra. Nu är ju bara felet att ni båda bor på fel sida Sverige :) annars skulle man ju hänga efter er två jämt för att få idéer och lära sig saker.... Ska bli kul att se dina framtida inomhus projekt...
 
  • Gilla
Jajada och 1 till
  • Laddar…
Har fått gipsat nedervåningen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju inte som att gipsa ett vanligt hus precis, finns ju inte en stor vägg någonstans utan bara småbitar.
Viktigast är ju iaf att det inte är risk för att det spricker över tex dörrar.
Eller gör det det när man har dubbelgips och OSB under?
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Det bör det ju inte göra om du sätter pappremsor i skarvarna som sig bör.
 
falkn skrev:
Det bör det ju inte göra om du sätter pappremsor i skarvarna som sig bör.
Jo det har jag tänkt men tänker främst om man har gjort OSBn under så att skarven sitter tex mitt på fönstret och inte i kanterna att detta gör så att det inte spricker.
 
skruffse skrev:
Jo det har jag tänkt men tänker främst om man har gjort OSBn under så att skarven sitter tex mitt på fönstret och inte i kanterna att detta gör så att det inte spricker.
Det har jag mycket svårt att tänka mig. Du ska ju ha skarven mitt i och inte ha en ensam bit ovanför.
 
falkn skrev:
Det har jag mycket svårt att tänka mig. Du ska ju ha skarven mitt i och inte ha en ensam bit ovanför.
Då tänker vi samma ville bara ha lite "input" ifrån någon som jag fick ifrån dig att jag är på rätt spår.
Skall ha lite hängslen och livrem (som jag brukar ha) när jag gör i ordning väggen.
Skall spackla in pappersremsa samt att jag skall sätta reparationstapet ovanpå nere i skruvdelen på garaget.

Ovanvåningen har jag tänkt att sätta väv på väggarna.
Har väv i mitt skruv garage nu och skiten sätter sig lite på väggarna inte mycket men har tänkt att undvika det nu när jag bygger nytt.
 
Ska du måla med högt glanstal eller någon speciell färg för att det ska bli lättare att torka bort smuts?
 
falkn skrev:
Ska du måla med högt glanstal eller någon speciell färg för att det ska bli lättare att torka bort smuts?
Har inte tänkt så långt än.
Nackdelen är att jag skall ha silikatfärg nere på lättklinkerväggarna så det är den som bestämmer, annars kunde man va flexibel.
Dock får man nog räkna med att få blåsa av väggarna med jämna mellanrum med tryckluften.
 
skruffse skrev:
Har inte tänkt så långt än.
Nackdelen är att jag skall ha silikatfärg nere på lättklinkerväggarna så det är den som bestämmer, annars kunde man va flexibel.
Dock får man nog räkna med att få blåsa av väggarna med jämna mellanrum med tryckluften.
Okej, jag förstår!

Ja, det är ju snabbt gjort. Jag tänkte mer på oljerester och annat smuts. Men du jobbar väl nästan bara med nya bilar? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.