A
Mina vänner har gjort en ombyggnation av sitt hus. Jag försöker hjälpa dom men vet inte alla detaljer. Bygget skulle vara klart för flera månader sedan. Jag gissar att det är ett löpande arbete och en rad ändringar gjorts under byggets tid.
Dom har vid flera tillfällen frågat byggherren om varför det tar sådan tid men får inga svar.

Mitt råd var att kräva en förklaring av byggherren och en deadline och om den inte kommer inte betala fakturor och uttrycka att dom ev vill byta byggfirma.
Vidare finns väl ett ansvar hos byggare att dokumentera sitt arbete och alla ändringar och att väl kunna förklara varför bygget tagit flera månader längre. Och om sådana förklaringar inte finns kan man väl bestrida fakturan?
Om tex ngn gör ett badrum löpande och sedan kommer med en faktura på två månaders arbete måste väl en kund kunna bestrida detta då det inte är en rimligt tid?

Jag är själv byggare och måste alltid dokumentera vad jag gör och speciellt när det gäller ändringar och tilläggsarbeten. Och som jag förstått det så även om arbetet är löpande eller fast pris så måste man kunna motivera rimligheten i sitt pris?

BirgitS
Jag tror att det är bra om dina vänner vänder sig till kommunens konsumentvägledare som är väl insatta i juridiken kring konsumenters köp av tjänster. De ska veta vilka tidsgränser som är lämpliga att sätta för deadline och hur man håller inne med pengar etc.

Du skriver om ändringar, är det ändringar som beror på att dina vänner ändrar sig. Eller är det ändringar som byggaren gör pga. mer eller mindre oväntade förhållanden?

A
Jag vet inte vem som stått för ändringarna. Men jag har sagt till mina vänner att om dom gör ändringar så tar bygget längre tid.
Men också att ngn som basar över bygget måste förklara varför det tar så lång tid.
Dvs en kund kan inte förväntas förstå vad deras ändringar bidrar till. Utan det är hantverkarens ansvar att informera.
Tänker jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.