Jag behöver lyfta ner stora stenar i ett hål och behöver hjälp att konstruera en kran för detta. Vill kunna lyfta 300kg och räckvidden från hjulen behöver vara 1,5 meter. Jag har gjort två varianter, den med enkla hävarmen har fördel i utväxling men måste viktas om för varje sten så det tar lite tid. Varianten med stående kranarm kan ha motvikt på hela tiden men har sämre hävstångseffekt.
Har någon en annan bättre lösning?
Jag vet att en grävmaskin hade gjort det enkelt men jag ska mura en kallmur i en naturpool så det är nog ett 3 veckorsjobb och då blir grävmaskin för dyrt.
Har någon en annan bättre lösning?
Jag vet att en grävmaskin hade gjort det enkelt men jag ska mura en kallmur i en naturpool så det är nog ett 3 veckorsjobb och då blir grävmaskin för dyrt.
Det absolut enklaste är ju hävarmsprincipen, som din första bild visar. Om du fäster block och talja mellan den bakre delen av hävarmen och bakre delen av själva vagnen, så behöver inte armen vara så lång. 1,5 metet fram, och 3-4,5metet bak.
Varifrån ska stenarna lyftas upp? 300 kg låter rätt mycket i mina öron att rulla med en kran för hand. Jag rullar inte gärna mer än 100-150 kg på vagn, men då har jag inte en så plan tomt, både div små backar och ojämn mark.
Stenarna ska ner i gropen 2,5 meter så jag tänker ha en kedjetelfer att hissa ner med. Armen har inte den räckvidden så den måste vara balanserad när stenen hänger. Är det 300kg sten så måste jag ha 100kg motvikt och det är lite för tungt att lyfta av och på.Z z_bumbi skrev:
Helt sant att den kommer vara tungrullad. Tänkte lägga stenarna precis bredvid när jag har grävmaskin och så kan man försöka ha OSB-skivor eller plastskivor som underlag för vagnen, jag tror Cramo har plastskivor att hyra ut.. Jula hade en vagn med lufthjul som klarade 500kg som borde kunna vara en bra bas.L Lilllen skrev:
Om det ligger nära och du kan lyfta och sänka i en hyfsat rät linje kan kanske en fast kran funka. Alltså en bom över hela dammen och hög med stenar. Sedan en släde som rullar på bommen, och en vinch på den. Manuell eller motordriven.
Fast å andra sidan, om det tar tre veckor att göra det för hand tar det nog max 3 dagar att göra samma jobb med en (tillräckligt stor) grävmaskin. Och vice versa. Konservativt räknat.rolcar skrev:
Fast kran är kanske smidigaste. Kom på en variant där ena benet står i poolen istället så behöver inte spannet bli så långt. Jag har tillgång till eventtross att hyra billigt och där finns färdiga slädar också att hyra.L Lilllen skrev:
Har aldrig murat kallmur, men handlar inte det väldigt mycket om att passa in stenar hyfsat noggrant, kanske vända dem hit och dit och testa? Men det behövs kanske mest med de mindre som passas runt större? Tänker dock att en lyftanordning liknande den du ritat upp borde vara bättre särskilt med en motor winch, då du då kan komma nära när stenen läggs på plats. Sedan får man förstås vara försiktig så man inte klämmer sig, eller att något rasar ner på fötterna. Med en lång hävarm är det svårare att se och passa in.rolcar skrev:
Om du ska hissa så förankrar du väl i alla fall bättre än motvikter som balanserar? Löst hängande last som balanseras är förstadiet till en katapult.rolcar skrev:
Stöd under och fyra rejäla markfästen /motvikter med två slingor/kedjor över bommen är det minsta jag skulle använda.
Jag gissar att du kan kolla på hur en stubbrytare är konstruerad och utgå från den men se till att du verkligen har koll på vilka krafter som ör involverade.
Klicka här för att svara