Känner att jag måste ha en UPS för nöddrift av kritisk elektronik. Det mest kritiska och det som jag primärt tänker på, är värmeanläggningen. Har en hyfsat modern vedeldad anläggning, som kräver en liten dos el för att kunna fungera. Utan elektricitet fungerar ingenting och om man dessutom redan eldar och elektriciteten försvinner, då kan det bli fråga om överhettning när laddpumpen stannar.

Det jag tänker att jag vill ha, är en UPS lösning som alltid är kopplad till nätet (230v).
Och vedpannan i sin tur är kopplad till UPSen och får 230v från/via den. Vid strömavbrott ska spänningen sömlöst växlas över från elnätet till UPS.

Har svårt att tro att det endast är jag som tänkt i dom här banorna. Så vad kör ni på för lösningar?
Någon som har god kunskap om detta, ge mig gärna lite tips och inspiration.. 🙂
Min känsla är att inköp av en komplett färdig UPS lösning är riktigt kostsamt. Ett eget bygge känns mer ekonomiskt och man får dessutom bättre kontroll på funktionen och komponenterna.

Vedpanna/pump/laddning. kanske även cirkpump system och reglering ska vara med. Hängslen och livrem. En inverter på 2 kW ( ren sinusvåg ) och 2 batterier, ett i drift och ett i reserv är inte fel, beroende på hur mycket som ska gå på reserv. Då ska dom vara på egen krets och inte ha direktkontakt med centralen och inkopplade medstickpropp. Nödagregatet har vägguttag och vid avbrott så flyttas stickpropen. Billigast blir så. Har ved och och inverter som kopplas om med stickpropp vid avbrott, helt manuellt, eldar aldrig utan att vara hemma.

J jonaserik skrev:
Vedpanna/pump/laddning. kanske även cirkpump system och reglering ska vara med. Hängslen och livrem. En inverter på 2 kW ( ren sinusvåg ) och 2 batterier, ett i drift och ett i reserv är inte fel, beroende på hur mycket som ska gå på reserv. Då ska dom vara på egen krets och inte ha direktkontakt med centralen och inkopplade medstickpropp. Nödagregatet har vägguttag och vid avbrott så flyttas stickpropen. Billigast blir så. Har ved och och inverter som kopplas om med stickpropp vid avbrott, helt manuellt, eldar aldrig utan att vara hemma.
Pumpar, shuntautomatik ja allt, styrs/drivs av pannan. Så en enda stickpropp till pannan ska kopplas till 230v och då är allt med.
Jag behöver kunna elda när jag inte är hemma, så allt måste gå på automatik.

Förslag på lösning?

Hur många W drar anläggningen ?

D Dilato skrev:
Hur många W drar anläggningen ?
För pannan är det angivet 160W/0,7A.
Detta gäller efter vad jag förstår endast pannan. Det tillkommer då 2st cirkulationspumpar på det. I skrivande stund har jag inte koll på vad pumparna drar.

Jag har en 1000W inverter med ren sinusvåg och två 95Ah AGM batterier från Biltema till värmesystemet (solfångare, cirkulationspumpar, styrning mm) men ännu inte till vedpannan.
Den sköter batteriladdningen och växlar över automatiskt till batteridrift på millisekunder så det fungerar med elektronik som kan vara känsligt och gå över i standby eller liknande om det tar för lång tid.

En start kan vara att mäta hur mycket panna och pumpar drar under en eldningscykel med en energimätare, det finns billiga som man pluggar in i vägguttaget på co och liknande.
Sen anpassa storleken på batterierna efter det och hur länge du vill kunna driva anläggningen på batteridrift. Inverterbutiken har lite beskrivet hur man dimensionerar.

Tänk på att blybatterier tar skada om dom laddas ur för mycket

Jag skaffade den här utrustningen efter några strömavbrott då solfångarna kokade viket inte var bra. Nu har vi haft några strömavbrott både sommar och vinter, det senaste i stormen för någon vecka sedan, och allt har fungerat klockrent.
Nästa steg blir en inverter till vedpannan som är i en annan byggnad, och efter det kanske en möjlighet att ladda batterierna med en generator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.